Henie Onstad: New Visions

Ikke gå glipp av denne!

Henie Onstads første fototriennale er forvirrende og tiltrekkende på samme tid, og en nærmest akutt relevant framvisning av samtidig kunstfotografi.

SKULPTURELL KROPP: Ingrid Eggens mange variasjoner over hender og kropp som skulpturer er alltid et høydepunkt, uansett sammenheng. Til venstre Sara Cwynars «96 Pictures of Sophie 1, 2 and 3», som spiller løselig rundt standardiseringen av fotografi i moteproduksjonen. Foto: Arve Rød
SKULPTURELL KROPP: Ingrid Eggens mange variasjoner over hender og kropp som skulpturer er alltid et høydepunkt, uansett sammenheng. Til venstre Sara Cwynars «96 Pictures of Sophie 1, 2 and 3», som spiller løselig rundt standardiseringen av fotografi i moteproduksjonen. Foto: Arve Rød Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Tre flunkende nye og likt lakkerte elbiler møtte meg utenfor inngangen til Henie Onstad, idet jeg ankom kunstsenteret i forrige ukes altfor varme vintersol. Parkert side om side, sto de i «pole position», med fronten vendt utover, klare til å rykke ut i verden.

Bilene, åpenbart et sponsorsamarbeid med senteret og en lokal bilforhandler, er dekorert med plakatdesignet til Henie Onstads storsatsing denne våren: den aller første utgaven av en norsk triennale for fotografi. Utstillingens tittel, «New Visions», er skrevet i rød font over lilla-rosa bunn og repetert i rader nedover, men tøyd og vridd som i en hvirvel slik at den grovpikselerte fonten liksom stuper eller roterer foran øynene. Svosj!, sier plakaten.

Designet signaliserer dynamikk, flyt og foranderlighet; noe tøyelig, fragmentert og oppløst; noe samtidig og i øyeblikket. Hensikten er naturligvis å i korte trekk antyde noe om hva fotografiet er, i vår digitale og hypermedierte tid. Triennalens fulle overskrift utfyller: «New Visions. The Henie Onstad Triennal for Photography and New Media». Nettopp det siste, nye medier, er et sentralt anliggende for kurator Susanne Østby Sæther i samarbeid med Behzad Farazollahi og Christian Tunge fra det kunstnerstyrte galleriet Melk: Hvordan fotografiet er uløselig knyttet til ny teknologi, både i form av de rent faktiske mulighetene som ligger i utviklingen av ulike teknikker for avbildning, men også hvordan denne teknologien former og påvirker verden rundt oss og hvordan den i neste omgang former oss selv og våre tolkninger av denne verdenen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer