Ikke lenger norsk

Snart premiereklare «Detektiv Downs» har fått 8,8 statlige millioner for å lage norsk film. Men filmen er spilt inn i Tsjekkia.

Bård Breiens neste film, «Detektiv Downs», er en av mange norske filmer som de siste åra er blitt spilt inn i utlandet.

Blant annet filmer som «Reisen til julesjernen», «Karsten og Petra», «Victoria», «Kon-Tiki», og Erik Poppes nye «A Thousand Times Goodnight», er spilt inn enten helt eller delvis i utlandet, selv om de har fått millionstøtte fra Norsk Filminstitutt (NFI).

Flere i den norske filmbransjen reagerer på at det er mulig å flytte norske filmer ut. De mener det fører til at norske filmarbeidere mister jobbene sine, og forlanger at NFI endrer kravene sine, slik at norske penger må brukes i Norge.

«DETEKTIV DOWNS»: Filmen som kommer til høsten ble spilt inn i sin helhet i Tsjekkia. - Det var av økonomiske, faglige og kunstneriske grunner, sier regissøren Bård Breien. - Vi ville skape et univers vi ikke ville klart å lage i Oslo. Filmen fikk også en stor del av finansieringen sin fra det Tsjekkiske filmfondet. Foto: Filmweb.no
«KARSTEN OG PETRA»: De to filmene er spilt inn i Ungarn og Norge. Etter at produksjonsselskapet tok med seg flere ungarere til Norge ble de anklaget for å drive sosial dumping. Filmens produsent, Silje Hopland Eik er for tiden på ferie, og ønsker ikke å kommentere filmen overfor Dagbladet. Foto: Filmweb
«REISEN TIL JUESTJERNEN»: Filmen som kom i fjor ble spilt inn i Tsjekkia og Norge. - Hovedgrunnen til at vi spilte inn 70 prosent i Tsjekkia var at det ikke fantes passende slott i Norge, opplyser produsent Sigurd Mikal Karoliussen. Han sier også at man får mere for pengene i utlandet, men poengterer at han hadde med seg flere norske fagfolk til Tsjekkia. Foto: Filmweb.no
«BEATLES»: Filmatiseringen av Lars Saabye Christensens roman skal i gang til sommeren. Den kan ende opp med å lages i Budapest. - Men ingenting er bestemt. Sverige er også et alternativ, og utendørsscenene må gjøres i Oslo, opplyser filmens produsent. Foto: Cappelen Damm
«A THOUSAND TIMES GOODNIGHT»: I Erik Poppes neste film er handlingen i stor grad satt til Afrika og Afghanistan. Noe av handlingen er satt til Dublin, men kunne også ha foregått i Norge, opplyser Poppe. - For historiens del er ikke Dublin noe viktig poeng, sier regissøren. Foto: Euforia Film
«KON-TIKI»: Den Oscar-nominerte filmen ble av åpenbare grunner ikke spilt inn i Norge, men brukte mye norsk ustyr, og mye norsk crew under innspillingen. Foto: Filmweb.no
MINDRE Å GJØRE: I Storylines studio på Jar er det ikke blitt spilt inn en spillefilm siden tidlig 2011, opplyser administrerende direktør, Knud Bjørne-Larsen. Foto: Privat

- Problemet er at norske arbeidsplasser forsvinner. Norske filmarbeidere erstattes av utenlandske. Og utenlandske finansieringsordninger lokker produsentene ut av Norge, sier Knud Bjørne-Larsen, administrerende direktør i Storyline Studios til Dagbladet.

Lavkostnadsland
Regissøren for «Detektiv Downs», Bård Breien, forteller at det ikke bare var økonomiske grunner til at filmen ble spilt inn i Tsjekkia. Også kunstneriske og faglige grunner sto bak.

- Vi ville skape et univers som ikke var mulig å få til i Oslo. Ved å jobbe i Tsjekkia fikk jeg jobbe med de menneskene jeg ville. I tillegg er det et lavkostnadsland, så vi fikk råd til flere innspillingsdager, sier Breien til Dagbladet.

Detektiv Downs ble også delvis finansiert av det tsjekkiske filmfondet. Han sier han uansett ville laget filmen der etter å ha høstet gode erfaringer med landet tidligere.

Bekymret
Storyline er en av norges største leverandører til filmindustrien, og leier blant annet ut studio og utstyr til bransjen. Administrerende direktør, Knud Bjørne-Larsen, er en av de som har merket godt til at norsk film nå oftere spilles inn i utlandet.

DETEKTIV DOWNS: Filmen som kommer til høsten ble spilt inn i sin helhet i Tsjekkia. - Det var av økonomiske, faglige og kunstneriske grunner, sier regissøren Bård Breien. - Vi ville skape et univers vi ikke ville klart å lage i Oslo. Filmen fikk også en stor del av finansieringen sin fra det Tsjekkiske filmfondet. Foto: Filmweb.no
DETEKTIV DOWNS: Filmen som kommer til høsten ble spilt inn i sin helhet i Tsjekkia. - Det var av økonomiske, faglige og kunstneriske grunner, sier regissøren Bård Breien. - Vi ville skape et univers vi ikke ville klart å lage i Oslo. Filmen fikk også en stor del av finansieringen sin fra det Tsjekkiske filmfondet. Foto: Filmweb.no Vis mer

- Vi i Storyline har fått erfare at norsk film flagges ut, primært ved utleie av studioene. Utleie av studio til reklamefilm er uberørt, men det er ikke blitt spilt inn en eneste spillefilm i studio hos oss siden begynnelsen av 2011, sier Bjørne-Larsen.

Også i Dagslys, som leier ut lys- og kamerautstyr, har de merket godt til den økende tendensen av utflagging av norsk spillefilm.

- For vår del er det definitivt blitt mindre å gjøre de siste åra. De fleste spillefilmer som lages i Norge spilles inn i sommerhalvåret. I fjor sommer var vi bare med å lage en eneste spillefilm her til lands. Vi leverte utstyret til noen flere filmer, men de ble produsert utenlands, sier Mattias Thronsen i Dagslys.

Politisk løsning
Produsentene Dagbladet har vært i kontakt med opplyser det om flere grunner til å legge norske filmproduksjoner til utlandet. Det er økonomiske, kunstneriske og faglige grunner som oppgis.

VICTORIA: Storfilmen ble spilt inn delvis i Sverige, og delvis i Norge. Filmens regissør Torun Lian sier grunnen til at noe ble filmet i Sverige var at det var der locationen til Victorias slott lå. Under filmingen i Sverige brukte de norsk crew og utstyr. Foto: Filmweb
VICTORIA: Storfilmen ble spilt inn delvis i Sverige, og delvis i Norge. Filmens regissør Torun Lian sier grunnen til at noe ble filmet i Sverige var at det var der locationen til Victorias slott lå. Under filmingen i Sverige brukte de norsk crew og utstyr. Foto: Filmweb Vis mer

Hverken lederene i Dagslys eller Bjørne-Larsen er kritiske til produsentene som legger filmene sine til utlandet. De har forståelse for at produksjoner med stramme budsjetter ønsker å få mest mulig ut av pengene de får tildelt. De mener derimot at det er de norske finansieringsordningene som må endres, for å beholde de norske produksjonene her.

- Problemet trenger en politisk løsning. Produsentene vil alltid søke seg dit det finnes finansiering. Eneste middel som kan bøte på skaden er å få tilsvarende finansieringsordninger her som mange andre land har, sier Bjørne-Larsen.

- Det som blir feil med den finansieringsordningen som er nå, er at det ikke er noen krav om hvordan NFI-midlene brukes, som det er i alle andre nasjonale og regionale filmfond vi kjenner til, sier Thronsen, og fortsetter:

DAGSLYS: Mattias Thronsen (t.v) og Thor Erik Løkken leier ut lys- og kamerautstyr til filmbransjen. De har fått merke utflaggingen på kroppen. Foto: Stian Fyen
DAGSLYS: Mattias Thronsen (t.v) og Thor Erik Løkken leier ut lys- og kamerautstyr til filmbransjen. De har fått merke utflaggingen på kroppen. Foto: Stian Fyen Vis mer

- Pengene fra Norge er frie. De kan brukes i Tsjekkia og Ungarn uten noen forbehold, så lenge de brukes til det de skal. Det fører til at filmene flyttes ut.