PRISKAMP: Flyselskapene kriger om de reisende. Norwegianpilotene streiker for å få en tettere tilknytning til moderselskapet. Foto: John T. Pedersen / Dagbladet
PRISKAMP: Flyselskapene kriger om de reisende. Norwegianpilotene streiker for å få en tettere tilknytning til moderselskapet. Foto: John T. Pedersen / DagbladetVis mer

Ikke min luftfart

Skal vi betale det en flybillett faktisk koster eller skal vi ha ei langhelg i New York til 1700 kroner?

Meninger

Over ei uke med streik i Norwegian og konflikten er knapt gjennom sikkerhetskontrollen. Dagevis med drittpakker, men fremdeles er det for mye tåke i kontrollrommet til å få klarhet i hvilken part som er mest urimelig.

I liknende konflikter, i politiet eller blant lærerne, er det fint lite du og  jeg kan gjøre. Vi må sitte med hendene foldet og pent håpe det snart blir ro i rekkene. Ikke at vi har plass ved forhandlingsbordet til Norwegian og Parat, men i praksis er det du og jeg som styrer hvilken retning luftfarten skal ta. Money talks, bullshit walks, som det heter.

Fordi hver gang du flyr, avlegger du også en stemme i det som er stridens kjerne: Skal vi betale det en flybillett faktisk koster eller skal vi ha ei langhelg i New York til 1700 kroner? Dersom du ønsker en luftfart med rettferdige lønninger, streikerett og generelt ryddige arbeidsforhold, så vil det koste deg. Det er i beste fall naivt å kjøpe Barcelona-billetter til en tohundrelapp og ikke tro noen, et eller annet sted i næringskjeden, kommer dårlig fra det.

Erfaringsmessig er det neppe dem på toppen. De vet å klare seg.

Derfor tester luftfarten prinsippene våre. Det er såre enkelt å støtte piloter og kabintilsatte i deres kamp for ordna forhold — det er desto tøffere å støtte opp om en bærekraftig luftfart når du sitter der, i joggebuksa med bankbrikka i fanget, og teller kronasjer før neste ferietur.

Hver billett du kjøper med Ryanair er også en tommel opp til Michael O'Learys forretningsmodell, for dette er et nullsumspill. De hundrelappene du da sparer til en ekstra paraplydrink eller tre, har du i praksis loppa ut av lomma til lavtlønna kabinpersonell fra Litauen eller Spania.

Det bør ikke føles godt.

Kabinpersonalet får ikke vilkårene de fortjener fordi du skal kunne slå stolryggen tilbake, bestille en drink og svett smile over hvor billig det er å reise i 2015. Og dét er det. Altfor billig.

Jeg håper du sitter igjen med en besk ettersmak fra den drinken - det er smaken av å fly med skylapper på.