Ikke ond nok

Kinoaktuell thriller uten den store troverdigheten

BOK: Reklamemannen Charles Schine har levd et fredelig og rutinemessig forstadsliv i for mange år, inntil et tilfeldig møte med en vakker kvinne på toget til New York setter i gang en skjebnesvanger kjedereaksjon. Synes du dette hørtes kjent ut, så er kanskje ikke det så rart: Siegels debutroman er veldiginspirert av Patricia Highsmiths litterære univers - her er tydelige spor fra romaner som «Strangers on a Train», «The Blunderer» og «Deep Water».

I klemma

Highsmith plasserte alltid sine hovedpersoner i klemmer det var umulig å komme ut av (i hvert fall uten å bryte loven), og Siegel plasserer stakkars Charles i samme sort uutholdelige situasjoner. Problemet er bare at situasjonene virker litt for konstruerte hos Siegel.Vår helt har det ikke så greit med kona, og har nettopp vært gjennom en ydmykende degradering på jobben. Derfor trenger han trøst, og det er akkurat hva smellvakre Lucinda byr på. Forholdet utvikler seg sånn passe uskyldig, før de endelig bestemmer seg for å gå til sengs på et hotell midt på formiddagen. I etterpåklokskapens navn burde de ikke gjort det...

Utrygg verden

For det går hardt for seg når Charles temmelig selvforskyldt kastes ut i en utrygg verden med vold og utpressing og annen faenskap. Og selv om «Avsporing» for så vidt er en grei historie, er den verken spesielt original eller overraskende. Den er ikke er troverdig på et par vesentlige punkter, og det er alfa og omega med en thriller av denne sorten. Siegel er heller ikke så subtil eller elegant ondskapsfull som Highsmith var, effektene kan sammenliknes med å kutte gulrøtter med motorsag - jobben blir gjort, men ikke på en særlig lekker måte. «Avsporing» har allerede kommet på kino, med Clive Owen og Jennifer Aniston i hovedrollene, men verken boka eller filmen er nødvendig å ha med seg.