Ikke paranoid - bare forfulgt

LOS ANGELES (Dagbladet): - Jeg kan ikke bare lage filmer som er moralske og edle, sier filmregissøren Oliver Stone (51). Hans siste film, «U-Turn», fortjener ganske riktig ikke noen av disse adjektivene. - Det ingen husker, er at jeg er dramatiker - ikke polemiker!

Kontroversielle Oliver Stone i eksklusivt Dagblad-intervju:

DRAP: Oliver Stone instruerer Kevin Costner til filmen «J.F.K.»

Av SINDRE KARTVEDT

Den lidenskapelige filmskaperen har i alle fall delvis rett - drama har vært en konstant ledsager gjennom hele hans stormfulle karriere. Hans manus til «Midnight Express», «Year of the Dragon» og «Scarface» ble fordømt som spekulative og rasistiske. Hans egne filmer - med «JFK», «Natural Born

Killers» og «Nixon» i teten - provoserer konsekvent fram debatter.

Man har kalt ham kvinnehater, konspirasjonsfrik, reaksjonær, landsforræder og selvforherligende oppvigler. Og hissige Stones villighet til å imøtegå enhver anklage i aviskronikker og på CNN, har antakelig bidratt til polemikerstempelet han nå finner urettferdig.

- Jeg lider ikke av forfølgelsesvanvidd, dundrer han løs.

- Jeg mener bare at du simpelthen må være hjerneskadd for å kunne se Zapruder-filmen (amatøropptaket av drapet på Kennedy) uten å forstå at Oswald ikke kunne handlet alene. Men dere i media kaster meg i samme bås som Elvis-lever-gjengen og UFO-entusiaster, hvilket egentlig bare er en måte å ydmyke og latterliggjøre meg og sannheten på.

Opportunist

Det er blitt noe av et varemerke for Oliver Stone at hans kritikere anklages for personlig antipati - det er etter Stones syn liten forskjell på mannen og ballen uansett hvilken side av banen man befinner seg på. Faktum er at det er vanskelig å beskrive ham gjennom noe annet enn diametralt motsatte begreper - Stone er og blir en idealistisk opportunist, en sosialt engasjert egosentriker, en samfunnsrefsende bekvemmelighetsmoralist som aldri nøler med å forkludre sin rolle dersom det tjener hans sak. Og hans sak er ofte identisk med ham selv, bare så det er nevnt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg har den samme retten som alle andre filmskapere til å finne prosjekter innenfor filmhistoriske rammer, og sjangerfilm er en av dem, sier han om «U-Turn», et film noirsk trekantdrama fra en småby i Arizona, der Sean Penn, Jennifer Lopez og Nick Nolte tørner sammen med skjebnesvangre konsekvenser.

Humor viktig

Stone beskriver «U-Turn» som en svart komedie, og understreker flere ganger at filmens humor var viktig for ham - etter «Nixon» var dette for et avslappende sidesprang å regne. At «U-Turn» i all hovedsak dreier seg om vold, sex og incest, sier kanskje dermed mer om Stones personlighet enn han selv vil gå med på.

Men Stones filmer har alltid avslørt minst like mye om Oliver Stone selv som om deres respektive tema - evnen til å identifisere seg med sine filmer er etter alt å dømme nøkkelen til Stones bemerkelsesverdige intensitet som filmskaper.

- Dette er en film om familie- og kjønnspolitikk, og med det mener jeg kjærlighet, begjær, sjalusi, svik, penger, sex og mord - alle godsakene, innrømmer Stone med en latter.

- Jeg angrep det hele etter Hitchcocks klassiske modell; du skyter sexscenene som vold, og du skyter volden som sex. Dette er en film om annenrangs mennesker som fatter annenrangs avgjørelser. Det er et kammerspill om karma, der et knippe skorpioner i et spann tar den veien deres skjebne bestemmer for dem.

Tøyer rammene

I det alltid pågående oppstyret rundt innholdet i Oliver Stones filmer, er det lett å glemme at ingen annen filmskaper av hans format har oppvist en tilsvarende vilje - og evne - til å tøye filmmediets formelle rammer. Uavhengig hvor man står i forhold til Lee Harvey Oswald, er det umulig å avfeie «JFK»s fortreffelighet som film, noe man også kan si om «Natural Born Killers». «U-Turn» fortsetter likeledes den spennende eksperimenteringen Stone og hans faste fotograf John Richardson er engasjert i.

- Målet er å utvikle et helt nytt filmspråk, forkynner han ubeskjedent.

- Prinsippet vi følger er muligheten for å oppleve et øyeblikk vertikalt, i motsetning til den konvensjonelle lineære formen film har hatt til nå. Vi vil vise assosiasjoner og tanker som vi ikke nødvendigvis forventer at noen skal forstå, men bare oppleve, forklarer Stone.

Ikke kompiser

Med sitt fokus på det filmspråklige, kombinert med en alltid eksplosiv personlighet, forundrer det kanskje ikke at Stones skuespillere sjelden forsyner seg to ganger fra samme fat, i motsetning til hva tilfellet er for f.eks. Woody Allen eller Martin Scorsese, som vel er de to andre amerikanske regissørene med et tilsvarende personlig uttrykk.

- Jeg ser enhver film som en engangsforeteelse. Vi samles for å gjøre en jobb, ikke for å bli kompiser. Jeg er bare interessert i skuespillere, ikke filmstjerner, forklarer Stone.
I skrivende stund ligger han i forhandlinger med Tom Cruise med tanke på en mulig «Mission:Impossible 2».

- Du så hva jeg fikk ut av ham i «Born on the 4th of July»? Hvis jeg i det hele tatt gjør en film som dette, vil den nødvendigvis være noe mer enn en ren popcorn-film. Men jeg har aldri gjort en actionfilm før, og tanken på å kunne kombinere den med noe av filosofisk, futuristisk karakter er veldig tiltalende for meg.

«Tabloid-søppel»

Stone ble nylig utsatt for publikasjonen «Killer Instinct», en avslørende dokumentasjon om produksjonen av «Natural Born Killers», skrevet av to underordnete produsenter på prosjektet. Verken manusforfatteren Quentin Tarantino - som slo ned en av forfatterne på en restaurant forleden - eller Woody Harrelson kommer videre godt fra det hele, men verst går det ut over Stone. Blant annet skildres en scene der Stone inntar psykedeliske sopper og tripper vilt og hemningsløst på en parkeringsplass i Arizona.

- Tabloid-søppel, kommenterer Stone.

- Noe i den er sant, annet er løgn. Woody kan ikke engang huske hvem de er. «Killers» var deres første prosjekt som produsenter - jeg kan ikke se hva slags bakgrunn de har for å kunne dømme noen på et så spinkelt grunnlag, mener Stone.

Dostojevskij

Han vil heller diskutere sin egen bok, «A Child's Night Dream». Dette er en nyutgivelse av en roman Stone begynte på som tenåring, og som forble refusert inntil Stones agent nylig mente den hadde potensiale. Amerikanske kritikere har i beste fall sett utgivelsen som et interessant innblikk i Stones egen oppvekst.

- Den handler om en ung manns spirituelle søken. Den beste sammenlikningen jeg kan gi deg, er faktisk Dostojevskij. Hvilket altså er et referansepunkt New York Times' kritikerkorps faktisk bommet helt og holdent på.
- Jeg kan ikke hjelpe for at så mange insisterer på å misforstå meg, sier Oliver Stone.
- Jeg lager ikke filmer av det brede, Spielbergske slaget. Jeg beundrer ham for det han gjør, men det jeg gjør, har for mange skarpe kanter til å kunne bli allemannseie. Verken filmene mine, eller denne romanen, er ment for alle. Noen vil alltid finne noe å kritisere meg for. Men hva kan jeg vel gjøre med det? Jeg må være meg selv, og fortsette som jeg stevner.