OPPLEVELSESSENTER FOR UNDERSKUDD: Rock City Namsos ble åpnet av kulturminister Anniken Huitfeldt november 2011. Fram til nyttår det året rakk de å gå 2,2 millioner i underskudd. Foto: NTB Scanpix
OPPLEVELSESSENTER FOR UNDERSKUDD: Rock City Namsos ble åpnet av kulturminister Anniken Huitfeldt november 2011. Fram til nyttår det året rakk de å gå 2,2 millioner i underskudd. Foto: NTB ScanpixVis mer

Ikke redd Rock City

Det er på tide å gi kulturminister Thorhild Widvey litt velfortjent skryt. For kutt på statsbudsjettet.

Kommentar

Mens vi sitter og klør oss i hodet og lurer på hva kulturminister Thorhild Widvey vil med sitt nye 30-millionerprosjekt «Talent Norge», så kan vi jo lure på hva i ALL VERDEN som fikk det rødgrønne regimet til å være med på etableringen av et eget «opplevelsessenter for Trønderrock» som også skulle være et «nasjonalt kompetansesenter for pop og rock». I tillegg har de bygd et tilhørende rockehotell og en kino.

Dette lokalt forankrede overmotet har sørget for mange svidde øyenbryn, og nå likner snart hele prosjektet en branntomt. Kulturminister Thorhild Widvey ga det foreløpig siste, og sannsynligvis avgjørende, nådestøtet i statsbudsjettet forrige uke. Hun kuttet støtten dramatisk, fra 6 til 1,9 millioner - med varsel om utfasing i løpet av to år.

Daglig leder Åsmund Prytz i Rock City sitter nå bokstavelig talt på oppsigelse og forsøker å redde prosjektet. Bokstavelig fordi han faktisk er oppsagt. 5. september vedtok styret at Prytz ikke lenger skulle fortsette i stillingen, men eventuelt tilbys en annen. Bakgrunnen er «manglende framdrift i realiseringen av det nasjonale mandatet». Prytz er ikke enig i grunnlaget, og akter å sitte ut oppsigelsestida på seks måneder.

Hva har Rock City ellers å vise til?

De gikk med 2,2 millioner kroner i underskudd første driftsår, og 8,9 millioner i underskudd året etter (2012). I 2013 måtte de kutte åtte av tolv årsverk. I en revisjonsrapport i 2013 kom det fram en rekke feil og mangler i driften, og Rock City hadde i mars 2013 en negativ egenkapital på 10 millioner kroner samt et investeringslån på 20 millioner kroner. Til tross for at senteret har fått over 50 millioner kroner i offentlig støtte. Namsos kommune har måttet betale dyrt gjennom ettergivelse av lån og husleie. Nå er de den stolte eneeier av hele greia.

Artikkelen fortsetter under annonsen

All ære til Åge Aleksandersen, D.D.E og andre norske artister som har dannet grunnlaget for begrepet «trønderrock». Men et eget opplevelsessenter er en dårlig spøk, som sannsynligvis har vært mer til skade enn gagn for sjangerens rykte.

Denne kulturpolitiske ulykken har vært fulgt av rimelig pussige forsøk på nasjonale kompetanseløft for pop og rock. Blant annet Artistpsykologen, der musikere kan ta kontakt med sine problemer. Her er et utvalg overskrifter fra innleggene på artistpsykolog.no: «Alle i musikkbransjen skulle gått på samlivskurs!», «Jeg har sceneskrekk», «Søvnproblem» - og: «Døgnrytme».

Av andre typer kompetansetiltak kan det også nevnes et vekterkurs og «kurs i livreddende førstehjelp, krisehåndtering og beredskapsarbeid».

Åsmund Prytz var uenig med styret i at de nasjonale målene ikke var nådd. Han glemmer at han har innrømmet det selv. I en rapport om Rock City forteller han at arbeidet med opplevelsessenteret for trønderrock har «dominert».

Det er ikke mange redningsmenn å se, men stortingsrepresentant Andre Skjelstad fra Venstre (og Nord-Trøndelag, ikke minst), vil gjerne redde Rock Citys plass på kulturbudsjettet.

Ikke hør på ham.