Ikke selg denne mannen noe på krita

Bylarm-musiker stiller ut alle sine inkassokrav.

(Dagbladet.no): Du møtes av en fargerik portal som innbyr deg til å starte en egen bedrift. Deretter ledes du inn i en mørk labyrint som er tapetsert med ubetalte regninger, purringer, inkassokrav og forliksrådsdommer.

Alle er autentiske. Det er musikeren Eivind Schou (27), aktuell på Bylarm med bandet Serena Maneesh, som stiller ut sin horrible betalingshistorikk til allmenn beskuelse på design- og arkitekturhuset DogA i Oslo.

- Totalt har jeg fortsatt utestående tre-fire hundre, sier han og drar på det.

- Tre-fire hundre tusen kroner, kommer det etter hvert.

Mye rot

Utstillingen «Inkassosentralen» er en del av prosjektet Nisjelandet, som er sponset av Kommunal- og regionaldepartementet for særlig å trekke kunstnere fra distriktene fram i lyset. Schous installasjon er en del av 14 musikkrelaterte kunstverk og performances som settes opp i forbindelse med musikkbransjefestivalen som starter i morgen i Oslo.

- Inkassokravene henger her til skrekk og advarsel. De er et resultat av det å ha vært på turné i mange år. Det tjener man nemlig ikke noe særlig på, sier fiolinisten fra Tønsberg, som i mange år var fast medlem i bandet til nå avdøde St. Thomas i tillegg til Serena Maneesh, Madrugada og en rekke andre bandprosjekter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Men mest av alt er de et resultat av mye rot. Det er ganske mange dumme ting på veggene her, sier han.

SKREKKENS LABYRINT: Serena Maneesh-fiolinisten Eivind Schous mange inkassokrav og ubetalte regninger skal dekke veggene på labyrinten som i natt var under montering på Design- og arkitektursenteret i Oslo. Foto: PÅL NORDSETH
SKREKKENS LABYRINT: Serena Maneesh-fiolinisten Eivind Schous mange inkassokrav og ubetalte regninger skal dekke veggene på labyrinten som i natt var under montering på Design- og arkitektursenteret i Oslo. Foto: PÅL NORDSETH Vis mer

- Kreative sjeler eier ikke ordenssans! smetter medhjelperen Stein-Erik Strømskag inn, i ferd med å dekke til taket på labyrinten.

- Det skal jeg være den første til å innrømme, sier Schou.

Ballet på seg

Det var i 2004 at det ballet på seg med innkrevinger fra huseiere, telefonselskaper og etter hvert inkassobyråer. Eivind Schou begynte å samle på brevene som kom i vinduskonvolutter fordi han, etter eget utsagn, tenkte at det måtte gå an å bruke dem til noe.

- Er dette en protest mot musikeres dårlige kår i Norge?

- Egentlig ikke. Norge har rause støtteordninger sammenliknet med mange andre land, og Serena Maneesh har fått mye. Men pengene er i all hovedsak brukt til å finansiere turneene, vi har aldri tatt ut noe til oss selv. Det er vanskelig å tjene noe på en sånn jobb, eller hobby.

- Driver du gjøn med inkassoselskapene?

- Ja, litt. Jeg har invitert markedssjefen i Lindorff til åpningen, som den største bidragsyteren til labyrinten syntes jeg det var naturlig at de fikk komme. Men jeg har ikke hørt noe fra dem.

Kommunikasjonsdirektør Arve Paulsen i Lindorff sier imidlertid til Dagbladet at selv om han ikke har rukket å svare kunstneren, vil han ta turen til Design- og arkitektursenteret for å ta installasjonen i øyesyn.

Ufarliggjør inkassokrav

- Det er definitivt noe utenom det vanlige å lage kunst av inkassokravene sine. Men jeg tror det kan ha en misjon ut over en eventuell selvterapi for kunstneren selv. Jeg håper det kan være med på å ufarliggjøre det å få inkassokrav, sier Paulsen.

- Ikke at det ikke er alvorlig å få inkasso. Men mange kvier seg for å ta kontakt med inkassobyrået. Når de henvender seg til oss, oppdager de imidlertid at de møter noen som er oppriktig interessert i å hjelpe dem å rydde opp, sier han.

Eivind Schou mener på sin side at myndighetene burde gjort noe med regelverket inkassobyråene driver under.

- Salærene og gebyrene er mye høyere enn i Sverige og Danmark, så det er veldig god business å drive med inkasso. De kjøper jo også fordringer for lavere summer enn det pålydende kravet. Men de jeg opprinnelig skylder penger, har jeg sympati for, understreker han.

Selger gjerne til Spetalen

Kunstinstallasjonen er naturligvis til salgs, og prisen er identisk med Schous totale gjeldsbyrde.

- Det er bare å gå rundt i labyrinten og regne seg fram til hva installasjonen koster å kjøpe. Jeg ser at Allis Helleland er ute på shopping, sier han med tanke på Nasjonalmuseets direktør, som har høstet storm for å ha brukt 600 000 kroner på tre kunstverk av Unni Askeland.

- Øystein Stray Spetalen bør også være en aktuell kjøper. Han har jo vært tungt inne på eiersiden i inkassobyråer, og er en del av konstellasjonen som eier majoriteten av aksjene i Norske Skog. Jeg genererer mye papir, som du ser, og tror aksjekursen til Norske Skog ville sunket enda mer uten meg, avslutter han.

VIL SE UTSTILLINGEN: Kommunikasjonsdirektør Arve Paulsen i landets største inkassobyrå, Lindorff.
RESULTATET AV Å VÆRE MUSIKER PÅ TURNE: Men først og fremst resultatet av rot, innrømmer Eivind Schou. - Det mest abnorme kravet jeg har fått, kom etter at jeg brukte norsk mobiltelefon i USA. Det vil jeg fraråde alle, sier han.