- Ikke stolte av det vi gjorde

Ylvis snakker ut om skammen.

GJORT SUKSESS: Vegard og Bård Ylvisåker snakker ut i et intervju med magasinet «Mann». Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
GJORT SUKSESS: Vegard og Bård Ylvisåker snakker ut i et intervju med magasinet «Mann». Foto: Christian Roth Christensen / DagbladetVis mer

(Dagbladet): I et lengre intervju i neste utgave av magasinet Mann snakker brødrene Ylvisåker om hvordan det hele startet, vendepunktet i karrieren og suksessen.

Brødrene har i mange år vært kjent som noen av Norges fremste komikere og artister. Den siste uka har suksessen derimot tatt helt av med musikkvideoen «The Fox». Slik har det imidlertid ikke alltid vært.

- Vi syntes alt var pinlig, vi gruet oss til å gå på scenen. Det var klassisk revy med gammelt publikum. Men det ga oss samtidig et momentum. For det var en kjøpesterk gruppe mennesker og det hjalp oss å bli sett, sier Bård Ylvisåker til bladet.

- Ville ikke vise showet Gutta merket at ting gikk trått, og skjønte at en endring måtte gjøres for å komme noen vei.

- Men vi tenkte «er det dette vi skal gjøre? Dette liker vi jo ikke engang selv». Vi var ikke stolte av det vi gjorde - vi ville ikke engang vise showet til vennene våre, sier Vegard.

I 2005 brøt duoen samarbeidet med daværende manager Peter Brandt. Brødrene understreker at de ikke har et vondt ord å si om den tidligere manageren, og tiden etter bruddet brukte brødrene på å prøve å bygge seg opp et nytt image.

Så møtte de Jørgen Thue, som fortsatt er manager.

- Han skjønte hva vi var ute etter, så vi la en plan. Det var en Guds lykke at vi klarte å snu trenden, sier Bård til bladet.

Vant til slutt Og det skulle gutta vinne mye på. I dag har de sitt eget talkshow «I kveld med Ylvis», hvor det tidligere smalt med Ylvis-megahiten «The Fox» som gikk rett inn på 29. plass på den amerikanske Billboard-singellista «Hot 100».

Nå har også Bård og Vegard Ylvisåker også blitt signert av det kanadiske managementbyrået Macklam Feldman, som skal representere brødreparet i USA og Canada.

- Vi har jobbet sammen med Macklam Feldman på flere prosjekter gjennom mange år, og det er de som nå skal representere Ylvis  i Nord-Amerika, sier Arne Svare i Stageway til Dagbladet, for noen dager siden.

Selve musikkvideoen er også sett av nærmere 35 millioner på Youtube, og nå blir også låta brukt av TV-giganten Fox. 

COVER-GUTTA: Ylvis i intervju med magasinet «Mann».
COVER-GUTTA: Ylvis i intervju med magasinet «Mann». Vis mer