VEKST: Elbiler utgjorde 45 prosent av nybilsalget i september. Det er ny rekord. Foto: NTB Scanpix
VEKST: Elbiler utgjorde 45 prosent av nybilsalget i september. Det er ny rekord. Foto: NTB ScanpixVis mer

Ikke ta elbilrevolusjonen for gitt. Den trenger fortsatt kjærlighet

Veksten i elbil-salget er formidabel. La oss sørge for at det fortsetter slik.

Meninger

Norge har satt en ny rekord, og den er det virkelig grunn til å juble over. Av litt over 10 000 nye, registrerte biler i september måned, var 45 prosent elektriske. Inkluderer vi plugin-hybrider, sto disse bilene for 60 prosent av salget i september. Dermed er gjennomsnittlig utslipp per nye bil nå på 55 gram CO₂ per kilometer, hele 16 gram lavere enn for ett år siden. Dette er svært gode nyheter for klimaet, og for luftkvaliteten i dagliglivet for deg og meg. Det store spørsmålet er hvordan denne utviklingen kan fortsette, og forsterkes. Stortinget har tross alt satt som mål at alle nye personbiler i 2025 skal være nullutslippsbiler.

Selv om mange nå opplever at elbiler har flere praktiske fordeler (foruten null utslipp i drift) som god kjørekomfort og presis akselerasjon, er bilene helt avhengig av avgiftsfordeler for å konkurrere på pris. De trenger dessuten fordeler for å kunne konkurrere mot det foreløpig mye bredere utvalget av biler med forbrenningsmotor. Skal elbil-veksten fortsette videre, må bilavgiftene innrettes slik at de forblir mest attraktive for kjøperne.

Mandag legges statsbudsjettet fram. Utviklingen vi har sett med økende antall elbiler, tyder på at inntektene fra bilsalget vil fortsette å falle. Det har også det øvrige bilsalget sørget for, i og med at bilavgiftene også for fossilbiler er redusert de siste åra. Faktisk står sistnevnte for det største kuttet i bilavgifter totalt sett.

Dette ligger som en felle under dagens avgiftspolitikk. I ei nær framtid med mindre oljeinntekter og flere eldre, altså et strammere budsjett, er det ikke realistisk eller ønskelig at inntektene til statskassa fra bilsalget i Norge skal være null. Bilene må betale for seg. Regjeringspartiene har lovet at elbil-fordelene skal ligge fast til 2021, men på et eller annet tidspunkt må også elbilene begynne å betale avgifter. For å sikre forutsigbarhet - at ikke hoppet i avgifter blir for brått, og for at ikke avstanden mellom avgift på biler med utslipp og nullutslippsbiler skal bli for liten, bør bilavgiftene på fossilbiler skrus forsiktig opp allerede nå.

Regjeringen har varslet at de vil gjøre for mye med avgiftene som følge av ny utslippsstandard. Men det er ikke et enten/eller. Avgiftssystemet trenger ikke hoppe over på ny standard som ikke er helt moden i Norge. En kan bruke en omregningsfaktor i mellomtida. Slik kan også 2019 bli et godt år på veien mot et bedre og mer miljøvennlig bilpark, og ikke en tapt mulighet. Vi er blitt godt vant med elbilrevolusjonen, men vi kan ikke ta den for gitt. Den trenger fortsatt kjærlighet.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen! Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukas viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag.