Podkasten «Sesongkortet»

- Ikke til å tro på

Podkastprofilene Martin Sleipnes og Mads Hansen er blant flere som reagerer på det de mener er usannsynlig høye lyttertall for Nettavisens podkast «Sesongkortet». - Overraskende, men ikke uforklarlige tall, svarer Nettavisens podkastansvarlig.

REAGERER: Mads Hansen er en av flere podkast-profiler som reagerer på det han mener er urealistiske lyttertall for Nettavisens fotballpodkast «Sesongkortet». Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
REAGERER: Mads Hansen er en av flere podkast-profiler som reagerer på det han mener er urealistiske lyttertall for Nettavisens fotballpodkast «Sesongkortet». Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Vis mer
Publisert

Den 7. juni kunne Nettavisen feire førsteplass på Podtoppen, Norges offisielle toppliste for podkaster, med sin fotballpodkast «Sesongkortet».

Tallene på 175 000 avspillinger på unike enheter har sjokkert bransjen.

I etterkant har nemlig flere ment at lyttertallene Nettavisen-podkasten får på Podtoppen ikke bare er overraskende, men rett og slett usannsynlige. Både Nettavisen og Podtoppen opplyser at de ikke har funnet feil med målingen.

Saken ble først omtalt i bransjebladet Journalisten.

- Ikke til å tro på

En av dem som reagerer er VG-profil Martin Sleipnes, kjent fra blant annet VGTV-programmet «Enkel Servering» og podkasten ved samme navn.

- Jeg så på tallene og synes bare ikke det hang på greip. Jeg tenkte at dette er rett og slett ikke til å tro på. Da føltes det betimelig å stille noen spørsmål, sier Sleipnes, som benyttet Twitter for å gjøre nettopp dette, til Dagbladet.

I kommentarfeltet får han støtte fra en rekke andre profiler, deriblant sportskommentator Kasper Wikestad, som uttrykker seg i utvetydige ordelag:

- Selvsagt stemmer ikke tallene, og de vet også alle som har drevet med podkast i et kvarter. Ingenting å diskutere, egentlig, skriver Wikestad, tidligere programleder i TV 2s «Premier League-podkast».

- Upraktisk

Sleipnes reagerer blant annet på at «Sesongkortet» har så høye tall på Podtoppen, uten at lyttertallene gjenspeiles hos iTunes og Spotify.

- Hvor hører folk på? Ut ifra det jeg har forstått, så virker det som om de sier at folk hører på det i nettleseren, sier Sleipnes til Dagbladet.

Han mener det er en upraktisk måte å lytte til podkast på.

- Jeg prøver å se for meg hele prosessen med å åpne nettleseren, gå inn på Nettavisen, finne sport, finne podkasten og så spille av. Det er betraktelig mer kronglete enn å høre det på Spotify, forklarer Sleipnes.

Profilen sier det ikke har betydning for ham personlig om tallene Podtoppen opererer med er reelle eller ei, men at han bekymrer seg på vegne av de som har podkasting som hovedgeskjeft:

- Med en gang integriteten til Podtoppen blir satt på prøve, så går det ut over ganske mange som har det som jobb, sier Sleipnes til Dagbladet.

Usannsynlig

Også TV 2-profil Mads Hansen, blant annet kjent som programleder for «Farmen» og podkasten «Top 3», reagerer.

Hansen sier til Dagbladet at han ikke tror Nettavisen har gjort noe feil med vilje.

- Jeg beskylder ingen for lureri, og det er kanskje mulig at «Sesongkortet» har 150 000 avspillinger, men aldri i verden at 150 000 personer har hørt på den podkasten, sier Hansen.

Han mener det er usannsynlig at en podkast kan operere med lyttertall på dette nivået uten å vekke mer oppmerksomhet, og bruker den nå avsluttede Eurosport-podkasten «Indre Bane» sin popularitet blant fotballfans på Twitter som eksempel på hva han er vant til av engasjement:

- Da «Indre Bane», var på sitt mest populære, så fikk jeg inntrykket av at alle hørte på den podkasten, når den i realiteten hadde lyttertall på mellom 5000 og 10 000.

STJERNEBESØK: Mads Hansen hadde Erling Braut Haaland som gjest i podkasten sin og forteller hvordan han opplevde superspissen. Video: Rødt Kort. Vis mer

Til sammenlikning opplever Hansen at engasjementet rundt «Sesongkortet», som er en podkast i samme nisje som «Indre Bane», er fraværende:

- Her har du en podkast som visstnok skal ha det tidoble antallet lyttere, men ingen snakker om den. All sunn fornuft tilsier at her er det noe som ikke stemmer.

Hansen kommer også med en oppfordring til Nettavisen, om hvordan de kan teste «Sesongkortet» sin angivelige popularitet:

- Lag en Facebook- eller Instagram-side, og oppfordre i neste episode til å følge den sida, og så se hvor mange som faktisk gjør det. Jeg sier ikke at det er et eksakt mål på hvor mange lyttere man har, men da får man i hvert fall en pekepinn, sier Hansen.

Finner ingen feil

Podkastansvarlig i Nettavisen, Anders Høglund, sier de ønsker å finne ut av om noe har gått galt:

- Det finnes ikke et gen i oss som ikke har lyst til å finne ut av dette. Hele Podtoppen-prosjektet er et prosjekt for å skape kredibilitet i tallene, og det er like viktig for oss som alle andre at tallene er korrekte, sier Høglund.

Høglund forklarer at Nettavisen er avhengig av at tallene Podtoppen opererer med er kredible. Er de ikke det, så kan det gjøre annonsører mindre villige til å kjøpe annonseplass i podkaster.

Høglund mener også at Nettavisen og Podtoppen langt på vei har gjort alt de kan for å kontrollere tallene, og poengterer at det til nå ikke er avdekket noe uregelmessig:

- Hver stein skal snus - men nå er de fleste steiner snudd, og det er fortsatt ikke funnet noe feil. Nå må vi nesten bare vente på at de som sitter tettest på og har mest kompetanse blir ferdige med sine undersøkelser, sier Høglund.

Høglund mener også det er lite gunstig for bransjen at det spekuleres og at dette kan skape unødvendig tvil:

- Når folk skal sette i gang massive spekulasjonsrunder på Twitter, og ikke kan vente på at de som sitter på mest kompetanse gjør seg ferdig i å undersøke saken, det er det som skaper tvil, sier Høglund.

Han mener også at usannsynligheten i lyttertallene er overdrevet:

- Nettavisen er ganske store på sport, og selv om tallene er overraskende høye, så er de ikke uforklarlige, sier Høglund.

Kantar som samler inn, sammenstiller, kvalitetssikrer og publiserer tallene ukentlig, opplyser til Journalisten at de heller ikke har funnet feil i målingen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer