BALLETT: Enhver norsk roman av et visst renommé vil før eller siden bli forsøkt tolket gjennom en annen kunstform, som oftest film eller teater. Ikke alle slike dramatiseringsideer er like gode («Erobreren», kremt). Men å lage ballett av Tarjei Vesaas' «Is-slottet» er et inspirert valg. De dirrende og uavklarte forholdene i romanen, som elleveåringene Siss og Unn har til hverandre og til seg selv, passer faktisk godt til å uttrykkes gjennom koreografi.
Landlig norsk Forestillingen på Operaens Scene 2 byr også på et velkomponert og vakkert sceneuttrykk: I et speilblankt scenelandskap signert Tine Schwab, med en klar himmel i bakgrunnen og grantrær som kommer spiddende ned fra taket, møtes Siss (Lisa Nielsen) og Unn (Victoria Francisca Amundsen). De, og jentene i klassen, danser til kalde, tvetydige toner av blant andre Terje Isungset og Biosphere. Et skimmer her og der av hardingfele og munnharpe samt strikkemønstrene på strømpene og kjolene til jentene plasserer historien i det landlig norske, men helheten er ren og poetisk. Og Kristian Støvinds koreografi fanger det vàre og søkende ungdommelige hos de to jentene og klassevenninnene deres: Den er rask og smidig og rastløs, nesten gymnastisk i uttrykket.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger