Image er den nye oljen

Vi trenger utdannelse i kreative fag på et høyere nivå. Da er det synd at de fleste alternativene er private skoler som prioriterer image foran læring.

BACHELORGRAD I INSTAGRAM?: «På Westerdals er det varslet to nye linjer nå, slik at eierne kan tjene enda mer penger. Disse linjene er skapt av de samme som startet den nye linja «Populærmusikk» på NISS. Hva blir det neste? Bachelor i Instafood, hashtags og selfies?», spør Ida Hestman. Illustrasjonsfoto: Jørn H. Moen / Dagbladet
BACHELORGRAD I INSTAGRAM?: «På Westerdals er det varslet to nye linjer nå, slik at eierne kan tjene enda mer penger. Disse linjene er skapt av de samme som startet den nye linja «Populærmusikk» på NISS. Hva blir det neste? Bachelor i Instafood, hashtags og selfies?», spør Ida Hestman. Illustrasjonsfoto: Jørn H. Moen / DagbladetVis mer
Debattinnlegg

Hva skjer når private skoler kan selge bachelorgrader som de vil? Når unge mennesker er villige til å betale titusenvis av kroner i semesteret for å «bli profesjonelt kreative»? Vi risikerer at utdanning blir butikk. Det er i ferd med å skje på den private kommunikasjonsskolen Westerdals i Oslo. Hvis prisen henger sammen med kvaliteten på skolen, burde private skoler ligge i Norgestoppen. På Norges fremste skole for kreative, Westerdals i Oslo, betaler studentene 32500 kroner semesteret. Det er omtrent 500 kroner dagen. Etter at Westerdals fikk status som høyskole, har skolen fått mer offentlige penger og flere søkere. Men hvor blir alle pengene av?

I likhet med NISS, NITH og Bjørknes, eies Westerdals av Anthon B. Nilsen Utdanning AS (ABNU), et privat firma som ikke har like strenge krav til hva de bruker pengene på som de statlige. I teorien kan private skoler bruke det du betaler dem til hva de vil mens kravene til egenbetaling fra studentene bare øker. På skolen for kreative brukes pengene mer kreativt enn andre steder. Vi snakker designermøbler, Absolut Vodkaflasker i fadderuka, betaling av bloggere som reklamerer for skolen og dyre og fancy bygg som ikke engang har kapasitet til å huse studentene. Det er image som selger, og derfor har image alltid forrang foran studentenes behov.

De private har også et kreativt forhold til pensum. På Westerdals er mange av foreleserne reklamefolk som snakker om egen suksess, som han fra Statoil som fortalte oss at han var opphavsmannen bak det heller pinlige slagordet «Creativity is the new oil», som lenge hang over inngangen på skolen. Nå hadde han gjort helmonvendig og startet i oljebransjen. Hvor mye er det greit å betale for å høre på reklamefolk reklamere for seg selv? Westerdals gjør det meste på sine egne premisser uten at noen rynker på nesa. Og den kan det, fordi den er på toppen av sin egen næringskjede i Norge. Tusenvis av unge mennesker punger gladelig ut for å sikre seg en fot innenfor kreative yrker og for å få nettverk.

Westerdals er ikke alene. Over hele Norge spretter det fram private tilbud til dem som vil bli journalister, designere eller bare kreative. En kan spørre seg om private burde få økonomisk bevilgning til å starte bachelorgrader i hytt og vær. På Westerdals er det varslet to nye linjer nå, slik at eierne kan tjene enda mer penger. Disse linjene er skapt av de samme som startet den nye linja «Populærmusikk» på NISS. Hva blir det neste? Bachelor i Instafood, hashtags og selfies?

Jeg vil ikke gå på en skole som prioriterer image foran læring. Det er heller ikke riktig at staten skal punge ut millioner til private skoler der skolens image og berikelse av eieren teller mer enn studentenes beste, og der studentene lures til å betale store penger for å følge et utdanningsopplegg som koster mer enn det smaker. Vi trenger å tilby utdannelse i kreative fag på et høyere nivå. Da er det synd at de fleste alternativene er private skoler som prioriterer image foran læring. Så hvorfor lager ikke Kunsthøgskolen mer konkurranse ved å opprette liknende linjer?

En lengre versjon er blitt trykket på Manifest Tidsskrifts nettsider

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.