VIL HA PRESTISJE-FORELESERE: «Hestman diskuterer ikke bøkene på pensumlista på Westerdals, men det hun mener er selvopptatte gjesteforelesere fra bransjen. Mener hun at gjesteforelesere som prater om sitt arbeid og sin prosess er irrelevant? Personlig ville jeg heller hatt Obama enn Hans Olav Lahlum til å fortelle meg om president-bransjen», skriver den tidligere Westedals-eleven. Jason Reed/REUTERS
VIL HA PRESTISJE-FORELESERE: «Hestman diskuterer ikke bøkene på pensumlista på Westerdals, men det hun mener er selvopptatte gjesteforelesere fra bransjen. Mener hun at gjesteforelesere som prater om sitt arbeid og sin prosess er irrelevant? Personlig ville jeg heller hatt Obama enn Hans Olav Lahlum til å fortelle meg om president-bransjen», skriver den tidligere Westedals-eleven. Jason Reed/REUTERSVis mer

Image framfor kvalitet?

Det er tidligere Westerdals-studenters suksess som har gitt skolen omdømme.

Debattinnlegg

Ida M. Hestman sluttet på Westerdals i 2. klasse. Året etter, i forrige uke, skrev hun en kronikk om hvor dyr skolen er, og hvor dårlig pengene disponeres. Skolen velger image foran elever, og staten burde ikke finansiere et slikt tilbud. Om hun har noen poenger, holder ikke argumentasjonen. Når Hestman skal bevise skolens imageprioritering nevnes vodkaflasker og designmøbler. Skolens rektor, Tom Kvisle, svarer i DN at studentforeningen står for vodkaflaskene og at designmøblene er billige alternativer fra Øst-Europa. Og å kjøpe solide møbler er vel også en langsiktig investering?

Hun påstår at skolens nye bygg ikke klarer å huse alle elevene. At et helt nytt, «fancy og dyrt» bygg byr på startproblemer er det ingen tvil om. Løsningen har vært at en klasse må oppholde seg i et annet lokale i 1-2 uker av undervisningsåret. Personlig var jeg aldri misfornøyd med avveksling fra det vante skolebygget, de to gangene dette har vært tilfellet. Og selv om bygget er en oppgradering av image, utelukker vel ikke det at den er bedre for elevene? (Bygget er ikke en skulptur.) Om det er designmøbler, et nytt bygg, bloggere som skriver om skolen, eller vodkaflasker som har skapt Westerdals' image, er jeg i tvil om. Skal jeg bli med på å synse, vil jeg tro det er tidligere elever og deres suksess som har gitt Westerdals sitt omdømme. Uansett er det vel bra at en skole som utdanner kommunikatorer selv kommuniserer bra med omverdenen?

Videre skriver Hestman at Westerdals har et kreativt forhold til pensum. Hun diskuterer ikke bøkene på pensumlista, men det hun mener er selvopptatte gjesteforelesere fra bransjen. Mener hun at gjesteforelesere som prater om sitt arbeid og sin prosess er irrelevant? Personlig ville jeg heller hatt Obama enn Hans Olav Lahlum til å fortelle meg om president-bransjen, selv om Lahlum klarer å prate med VGTV-Mads i mer enn ett døgn. Skal vi lære om skriving vil jeg likevel bli glad av å høre Lahlum snakke om bøkene sine og egen skriveprosess. Hestmans kronikk ble fulgt opp av en annen tidligere student. «Hvis du tror du styrer deg inn til et slags alternativt oljerike ved å søke Westerdals har du blitt lurt», lød ingressen.

Jeg kan ikke annet enn å applaudere, og gjøre rådet enda bredere så flere usikre studiesøkere får det med seg; du blir ikke anerkjent advokat av å søke juss, du blir ikke rik av å søke siviløkonomutdanning, du får ikke master i sosiologi av å søke sosiologi bachelor. Men! Kommer du inn har du gode forutsetninger om du jobber hardt. Når det er sagt er det ikke noe nytt at studenter projiserer misnøye som bunner i en selv på studiestedet sitt.

Hun oppfordrer KHIO til å starte et konkurrerende alternativ til Westerdals. Det støtter jeg. Ordentlig konkurranse hadde Westerdals hatt godt av. For skolen har forbedringspotensial. (Derfor skal elevene etter hvert semester skrive et notat der de reflekterer over hva som var bra, og dårlig) Men det betyr ikke at man burde fjerne støtten til Westerdals, og dermed gjøre skolen enda dyrere for studentene.

Særlig ikke etter bare tre leveår som høyskole. Viser det seg at færre kommer ut i jobb, og norsk TV og reklame faller drastisk i kvalitet, skal jeg si meg enig i at skolen burde gå tilbake til det den var før høyskolestatusen. Og så gjenstår det å se om en helt ny skole klarer å bygge troverdigheten og ... imaget Westerdals har.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook