Imaginary Day

Med «Imaginary Day» har Pat Metheny laget sin «Pet Sounds» og brakt musikken et steg videre. Slik han selv antydet det for 15 år siden.

- Jeg føler at jeg har gjort store framskritt som gitarist de siste par årene. Men jeg er nok minst 15-20 år unna det nivået jeg virkelig ønsker å komme opp på. Jeg har ganske konkrete forestillinger om hva jeg gjerne vil bli i stand til å uttrykke musikalsk.
- Da leter du etter helt nye uttrykksmåter på instrumentet?
- Ja. Vi lever i en virkelig spennende tid nå. Teknologi og tradisjon møtes, jeg føler ansvar overfor begge.
(Pat Metheny i Dagblad-intervju januar 1983)

Tre måneder gjenstår på 15 år. Og med den suite-aktige «Imaginary Day» har Pat Metheny- i tett samarbeid med sine medmusikanter gjennom mange, mange år, Lyle Mays, Steve Rodby og Paul Wertico- virkelig nådd et nytt nivå. «Imaginary Day» kan fort vekk vise seg å bli stående som Pat Methenys mesterverk. Overgår han denne, har vi i sannhet noen opplevelser i vente.

42 strenger

Her er ikke bare nye instrumenter (båndløs klassisk gitar, 42-strengers pikassogitar, vg-8 synth) og nye, medrivende klanger og lydbilder. Her er også en annerledes måte å strukturere musikken på, i spenningsfeltet mellom jazz og rock, akustisk og elektronisk, solistisk og kollektiv fundert musikk. Fra gamelan-liknende klimpring til svære synth-symfoniske crescendi. Metheny og Mays har øst rått fra alle kilder, etniske som akademiske, men kommer likevel ut med en musikk som i sitt mangfold virker helstøpt mer enn hybridsk forvirrende.

4 x perk

Framfor alt dirrer den av en tidvis nesten skremmende energi, det er som en telepatisk samspilt kvartett tar mål av seg til å oppheve den musikalske tyngdekraften og ta av ut i kosmos på rein skjær tæl.

I tillegg til den faste kvartetten bidrar som vanlig vokalistene/multiinstrumentalistene David Blamirez og Mark Ledford, og dessuten fire høyt anerkjente perkusjonister, Mino Cinelu, Dave Samuels, Glen Velez og Don Alias. Men i lydorkanens sentrum står Metheny og Mays, som virtuose solister, musikalske arkitekter og lojale ensemblespillere på denne utgivelsen som kommer til å bli en referanse for alle som våger seg ut i det «ureine» farvannet der de mange musikalske og musikkteknologiske strømmer flyter sammen.