Imperialisme og globalisering

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Imperialismen var et politisk prosjekt. Motivet for de europeiske stormaktenes rivalisering om kolonier (senere også Japan) var først og fremst geopolitisk og strategisk. Maktbruken ble forsvart med at imperialistene også utførte en siviliserende og moderniserende oppgave.

Med imperiebyggingen fulgte investeringer og økt handel. I 1913 gikk en tredel av verdens produksjon inn i utenrikshandelen, litt mer enn i 1998. Nesten halvparten var handel mellom koloniene og imperiemaktene. Økonomiske motiver var også viktige, men dominerte neppe slik Lenin hevdet. Handelsmonopolene kunne høste superprofitt. For andre økonomiske aktører i imperiemaktene var utbyttet fra koloniene ikke spesielt stort, kanskje negativt.

Nærmere vår tid ble imperialismen som kjent utfordret av frigjøringskamp og avkolonisering. Den politiske overbygning og territorielle kontroll forsvant. Samtidig består en struktur inn i det 21. århundret. Taket og den ene veggen er borte, men tre vegger står:

Én er internasjonal arbeidsdeling. Den gjør mange tidligere kolonier til produsenter og eksportører av varer og tjenester med begrenset etterspørsel og lav verdiskapning: tradisjonelle råvarer og enkle forbruksvarer. Den andre veggen er gapet mellom rike og fattige. Det går mellom land og mellom individer innenfor land. Bildet er variert: Helsesituasjonen er forbedret og det er færre analfabeter. Men arbeidsløsheten er stor og fattigdommen omfattende. Samtidig er det store kjønnsforskjeller i adgangen til samfunnsgodene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer