Imponerende historisk krim

En stormfull desembernatt. Året er 1699, og et nytt århundre nærmer seg. Den lærde professor Thomas og hans unge hjelper Petter finner en død mann utenfor vertshuset hvor de søker tilflukt. Har mannen blitt myrdet? Debutanten Kurt Aust har skapt en troverdig og annerledes historisk roman om en forbrytelse.

I vertshuset møter vi vertshusholderen og hans frue, en frivol tjenestepike og en taus tjenestegutt, en mystisk tiggerske, en snekker og en prest. Til professorens forundring bryr ingen av disse seg om mannens død. I dagene fram mot århundreskiftet prøver professoren og hans hjelper å løse mysteriet. Det viser seg at alle vertshusets beboere har noe å skjule.

Rammen rundt «Vredens dag» er av godt, gammelt, klassisk merke. En mann er myrdet, en gruppe mennesker er sammen innestengt i et avsidesliggende hus. En «detektiv» og hans hjelper kommer til stedet. Som en 1600-tallets Poirot undersøker professoren åstedet, leter etter bevis, avhører husets beboere og søker motiver. Den unge Petter opptrer på sin side som en kaptein Hastings, en litt hjelpeløs uvitende, men selvsikker mann som gjør sitt beste for å bistå, men sjelden får det til. Som mistenker feil personer, og lar sin dømmekraft forstyrres av fordommer og erotiske følelser.

Overgang

Gjennom stemmen til Petter blir leseren ført inn i et fremmed land,1600-tallets Danmark- Norge. Professoren representerer de nye vitenskaper, framskrittet og rasjonaliteten. Vertshusets gjester og beboere ligger under for en blanding av overtro, framtidsangst og ønsket om å legge saken i Guds hender.

Petter befinner seg i en slags overgang. Han tar imot professorens tanker, uten helt å forstå dem, men gir dem i undring videre til leseren. Samtidig lar han seg som sagt rive med av stemningen i vertshuset. Sentralt står angsten for dommedag, som de tror vil inntreffe ved århundreskiftet. Men dommedag inntreffer ikke, derimot finner professoren løsningen på mysteriet, idet «glocken» slår 12 nyttårsaften.

Fascinerende

Det er et litt av et svennestykke Kurt Aust har foretatt. I tillegg til at plot, karakterer og språk er gjennomarbeidet til en særdeles enhetlig og spennende fortelling, har han et svært godt grep om den historiske konteksten. I romanen blir vi indirekte kjent med 1600-tallet, både gjennom karakterenes mentalitet, deres livshistorier, tidas politikk og vitenskap.

Dette er svært overbevisende gjort, fascinerende, og siden Aust klarer dette kunststykket uten at teksten virker stiv eller belærende: Intet mindre enn imponerende.