<strong>BRAKDEBUT:</strong> Per Marius Weidner-Olsen leverer stor fortellerkunst, mener anmelderen. Foto: FORLAGET OKTOBER
BRAKDEBUT: Per Marius Weidner-Olsen leverer stor fortellerkunst, mener anmelderen. Foto: FORLAGET OKTOBER Vis mer

Imponerende om overgrep

Per Marius Weidner-Olsen debuterer med en roman om det forbudte og hemmelige.

Publisert
Sist oppdatert

«Jeg hadde en oppvekst nesten som min egen»

Per Marius Weidner-Olsen

6 1 6

Roman

Forlag: Oktober
Utgivelsesår: 2020

«Spennende, klokt og usedvanlig velskrevet.»
Se alle anmeldelser

En enslig mann kjører rundt i Bærum med en gjeng gutter i 12-13 årsalderen i baksetet. Stemningen er opphisset og lummer da han tar frem sitt erigerte lem. Til guttenes fascinasjon og forskrekkelse runker han seg selv til orgasme før han setter dem av og forsvinner. De blir stående igjen der han hadde plukket dem opp, og først mange år senere skal en av dem forstå at opplevelsen handlet om overgrep.

Noen år senere blir den samme gutten kjent med en husmor i nabolaget som betrakter ham da han leser pornoblader. Da hun inviterer ham inn til seg, kan han ikke skjule sitt erigerte lem. Lekent og nesten uskyldig trekker hun shortsen ned på knærne hans og onanerer ham. Først senere skal han forstå at hun hadde forgrepet seg på ham.

Livets skyggesider

Disse to hendelsene innleder Per Marius Weidner-Olsen oppsiktsvekkende gode debutroman «Jeg hadde en oppvekst nesten som min egen». Som den poetiske og vakre tittelen indikerer, består den av en selvbiografisk fortelling, men av det fiktive slaget.

Den er fortalt av en voksen mann som mot slutten av sin historie kjører rundt i nabolaget han vokste opp i. Vi får ikke vite mye om hvem og hva han er blitt, men han framstår som en uhyre reflektert person med et sikkert blikk for livets skyggesider.

Ikke bare fører beretningene om de to overgrepene til lange og intrikate betraktninger omkring mannlig og kvinnelig seksualitet. Han bruker også mye av sin handlingsmettede oppvekstskildring til å fundere omkring forholdet mellom minner og virkelighet, sannhet og fortelling.

I likhet med i Nikolai Frobenius’ roman «Teori og praksis», tegner Weidner-Olsen et mørkt og dystert bilde av Bærum, sett gjennom en ung gutts blikk. Første setning i romanen gir et inntrykk både av stemningen og den stilistiske rytmen i teksten:

«Bærum har sine skyggesider, østvendte skråninger passende for overgrep, det kan være i terrenget ned mot en elv dypt i landskapet, neglisjerte steder med svekket sollys, ikke engang noe særlig søppel finner veien dit, ignorerte felter av urørt og intetsigende natur, ubrukelige steder i fukt og skygge.»

Forbrytelse og straff

I beretningen er det ikke den juridiske forståelsen av overgrep som står i sentrum, men hva de to hendelsene har hatt å si for fortellerens liv og utvikling. De skapte et intenst forhold til det forbudte og hemmelige. Til alt det som befinner seg utenfor det regulerte, lovlydige og ordnede. Ikke bare til det erotiske og seksuelle. Men først og fremst til det som befinner seg på grensen til det kriminelle.

Han stjeler penger fra slektninger under familieselskaper. Han bryter seg inn i utleieleilighetene på familiens eiendom. Han snoker rundt i andres mennesker saker og ting, og rapper det han kommer over av verdi.

Med sine intense, dvelende og reflekterte skildring av det forbudte og hemmeliges betydning i livet, kan «Jeg hadde en oppvekst neste som min egen» få en til å tenke på de store klassikerne innen sjangeren. Som Johan Borgens storslåtte skildring av Wilfred Sagens oppvekst i romanen «Lillelord». Eller franske Jean Genets poetiske selvbiografi om sitt liv som kriminell i «Tyvens dagbok».

Weidner-Olsen er født i 1963, og fra første til siste setning fremstår han som en helt usedvanlig moden og stilsikker debutant. Han har et sikkert grep om fortellingen, og boka utvikler seg til en dyptborende studie i en gutts forhold til rett og galt, til erotikk og kriminalitet.

Per Marius Weidner-Olsen har skrevet noe så sjeldent som et forsvar for det syndige mennesket. «Jeg hadde en oppvekst nesten som min egen» er rett og slett stor fortellerkunst og en imponerende debut!

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer