SKAPER DEBATT: Mens gutten er en liten lærd, er jenta en «sosial sommerfugl». FOTO: Gap
SKAPER DEBATT: Mens gutten er en liten lærd, er jenta en «sosial sommerfugl». FOTO: GapVis mer

I harnisk over barneannonse: Både rettskrivning og kvinnesyn får gjennomgå

- Seriøst, Gap?

(Dagbladet): Kleskjeden Gap må nå tåle krass kritikk for sin nye reklame for barneklær, som blant annet er blitt beskyldt for å være kjønnsdiskriminerende.

Reklamen viser bilde av en jente og en gutt, hvor gutten har på seg en t-skjorte med bilde av Albert Einstein. Ved siden av gutten står teksten «Den lille professoren», mens bildet av jenta har påskriften «Den sosiale sommerfulgen».
Ved siden av gutten står det «fremtiden din starter her», mens det ved siden av jenta står at klærne er «samtaleemnet på lekeplassen».

På Twitter går debatten varmt.

«Hvilket budskap sender dette til små jenter? Og gutter også, for den saks skyld» skriver Miss Representation, som er Twitterkontoen knyttet opp mot en amerikansk dokumentarfilm om stereotypier.

Andre følger opp med disse kommentarene: «For en lat og sexistisk kampanje. Hvordan kan dere tiltrekke dere kvinner hvis dere ikke synes de er like smarte som menn?» og «Jenter går tydeligvis på høyskole for å bli sosiale sommerfugler. Og gutter går der for å bli professorer. Dette kjøper jeg ikke.»

Gap: - Vi heier fram hvert barn

Også foreningen «Let Toys Be Toys», som jobber for å få bedrifter til å unngå å lage egne versjoner av bøker og leker kun til jenter eller gutter, reagerer.
«Til alle som tror at kjønnsdiskriminerende markedsføring for barn ikke er et problem... Seriøst Gap?»

Talsperson for Gap, Niz Nunan, forklarer at de alltid har hatt som hjertesak å styrke jenters selvbilde, og at denne kampanjen skulle feire at barna «går tilbake til skolen og er komfortable», både med klær og med å være seg selv.

- Merkevaren Gap har alltid stått for individualitet, optimisme og kreativitet. Vår intensjon har alltid vært å heie frem hvert barn og vi mente ikke å støte noen, sier Nunan til Huffington Post.

Ironisk stavefeil

I tillegg til kjønnsdebatten har vel så mange engasjert seg i et annet aspekt ved reklamen. På t-skjorten til «Den lille professoren» er nemlig «Einstein» ironisk nok stavet feil.



Skrivefeilen var ifølge Nunan derimot en glipp som ble oversett på annonsen, og finnes ikke på selve t-skjorten.