Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Pluss

Mer
Min side Logg ut
Du leser nå Dagbladet Pluss

Anmeldelse «Macbeth», Det Norske Teatret:

Indre strid

Ideene blottlegges. I ordene kjempes kampen.

ALENE SAMMEN: Ekteparet Macbeth, spilt av Preben Hodneland og Ingeborg S. Raustøl. Foto: Erika Hebbert, Det Norske Teatret
ALENE SAMMEN: Ekteparet Macbeth, spilt av Preben Hodneland og Ingeborg S. Raustøl. Foto: Erika Hebbert, Det Norske Teatret Vis mer

TEATER: Det er en hard verden. Glatt, blank, kantete og kald. Skjønt lyssettingen er dunkel og skyggene er mange er her ingenting å skjule seg bak eller i. Forhenget mellom soner er oppstrimlet, skapt for å se igjennom. Konturene er skarpt belyst.

I dette rommet er Macbeths ambisjoner - og hans overskridelser - blottlagt for alle.

Idékamp

Som Etienne Pluss' scenografi og Kyrre Heldal Karlsens lysdesign, er også Peer Perez Øians regi rensket for staffasje. Shakespeares tekst, og ideene i teksten, motsetningene mellom vilje og integritet, maktsug og samvittighet, er det som skal løftes opp og fram.

Ytre handlinger er redusert til den minimalistiske nødvendighet, voldsomhet som antydninger og omriss. De blodige bildene skal formes i tilskuerens eget indre teater.

VELKOMMEN TIL

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

Takk for at du har kjøpt tilgang på Dagbladet Pluss
For å se alt du har tilgang til med ditt abonnement
anbefaler vi at du tar en titt på denne velkomstsiden


Du har allerede et gyldig abonnement.

For å se alt du har tilgang til med ditt abonnement, anbefaler vi at du tar en titt på denne velkomstsiden


Kjøpet ble avbrutt

Du valgte å kansellere kjøpet. Din konto ble ikke belastet. Vil du prøve igjen?