Infamt utspekulert

Overbevisende og svært innfløkt psykologisk thriller.

BOK: En kvinne blir funnet brutalt drept, og både hennes eksmann og hennes elsker havner i politiets søkelys. Men selv på «døsige» Hamar kan de underligste ting skje.

Det får overbetjent Jonfinn Valmann erfare i løpet av dagene etter drapet, for avslutningen på denne thrilleren er uvanlig overraskende, selv til fiksjon å være.

Mishandling

Knut Faldbakken er de siste åra blitt kriminalforfatter mer eller mindre på heltid – etter et omfattende og til dels omstridt allment, skjønnlitterært forfatterskap siden debuten i 1967. Dette er hans sjette krim siden 2002. Mens han tidligere uttrykte dyp skepsis til sjangeren, har han gått inn i den med stor glød og viser seg å ha godt tak på mord og mysterier. Med sin politihelt Jonfinn Valmann har Faldbakken satt området rundt Mjøsa på det norske, kriminallitterære kartet.

«Senskade» åpner så tilforlatelig at man tror forfatteren har lurt seg selv og lagd et plott som er for innlysende. Prologen handler om en kvinne som blir mishandlet av mannen sin, mens i et av de første kapitlene blir en kvinne funnet drept i sitt eget hjem. Helt opplagt, tenker man, det er jo mannen som har gjort det, er dette noe å lage en kriminalintrige om? Selvsagt er det det, for Faldbakken er en infamt utspekulert krimforfatter i «Senskade».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Represalier

Dette er Faldbakkens femte roman om overbetjent Jonfinn Valmann. Den utspiller seg på Hamar i løpet av noen grå november- og desemberdager. I den før nevnte prologen står en kvinne på kjøkkenet og hører ektemannen komme inn ytterdøra. Men dette er ingen hjemlig idyll, kvinnen gjør sitt ytterste for ikke å bli lagt merke til:

«Alt for å unngå hans spesielle form for represalier. Og når absolutt ingenting førte fram, var den siste utveien å krympe, bli usynlig. Forsvinne helt.»

Etter denne deprimerende innledningen hopper vi rett inn i handlingen, hvor Jonfinn og noen av kollegene hans er på byen for å introdusere den nye etterforskeren Ulf Erik Engh, en trønder med bart, for Hamars utelivsgleder.

Blomsterbud

Julebordsesongen har begynt, og utestedene er fulle av berusede og til dels innpåslitne mennesker. Valmann blir selv utsatt for så nærgående kontakt med en prostituert kvinne at han blir nødt til å behandle henne heller hardhendt. Det vil han komme til å angre på.

Neste dag finner et blomsterbud en død kvinne i entreen til huset hennes. Hun er slått og sparket i hjel, og ansiktet er så maltraktert at hun er vanskelig å identifisere. Valmann, som er temmelig sliten etter alkoholinntaket, konkluderer med at man nok bør se nærmere på eksmannen.

Men denne karen, som bor på hybel bare noen hus bortenfor, viser seg å være vanskelig å finne. Derimot er elskeren, en svært pen mann ved navn Dag Edland, langt enklere å oppspore.

Tosomhet

I «Senskade» bruker Knut Faldbakken kriminalromanens muligheter til å utforske tosomheten, den ikke alltid så vellykkede virkeligheten som skjuler seg bak en fasade av småborgerlighet og kristentro. Det er velbrukte, for ikke å si forslitte, litterære temaer, men fremdeles gyldige, spesielt når de blir brukt så kløktig som her. Faldbakken forteller historien fra forskjellige perspektiver, ikke bare Valmanns, og han behandler de forskjellige stemmene med total kontroll, ingen avslørende opplysninger slipper ut før han helt mot slutten åpenbarer sannheten på sjokkerende vis.

Faldbakken kombinerer elementer fra den psykologiske thrilleren og politiromanen i «Senskade», og sjelden har tittelen på en spenningsroman vært så treffende, man skulle nesten tro at han hadde kommet på den først og så skrevet boka.