Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Ingeborg i storm og stille

Selvfølgelig er det mye morsommere med en kinodirektør som flesker til og skaper debatt enn en umælende markedsfører. Det kan til og med være viktig. Ingeborg Moræus Hanssen må ikke slutte å snakke etter rabalderet rundt hennes utspill mot Liv Ullmanns «Troløse». Men iblant er det lurt å vurdere når man sier hva - «timing» på godt skuespillernorsk, taktikk blant politikerne.

  • For hun går en vanskelig balansegang. Hun leder en bedrift som lever av at så mange som mulig går og ser filmene hun setter opp. Om film er kultur og som sådan aldri så ideell en vare, er den likevel en vare for bedriften Oslo Kinematografer. Da kan det virke påfallende at sjefen sier hun regner med å måtte «kjeppjage» folk inn i salen. Uten kinomonopol, som nok forsvinner etter hvert, kunne kinodirektøren bare henvist «Troløse» til andre og uttalt seg i hytt og vær. Samtidig bør vi merke oss at Moræus Hanssen i det nå så famøse Dagsavisen-intervjuet 1. august upåaktet «anmelder» nok en film: den franske «En privat affære», som hun varmt anbefaler. Ingen har skreket opp om dette.
  • Kinodirektørens brennende engasjement gir seg iblant pussige, for ikke å si autoritære utslag. Da hun avviste David Cronenbergs «Crash» og Gaspar Noés «Alene mot alt», påtok hun seg på vegne av oss alle å mene at de ikke egnet seg for visning. Begge var prisbelønte fra Cannes-festivalen, ennå verdens viktigste. Da burde Moræus Hanssen ha hevet seg over sine personlige preferanser og latt publikum få dømme selv. Hvordan skal det ellers gå? Ta for eksempel omdiskuterte «Romance», som heldigvis gikk glatt igjennom. Men filmen tråkket opplagt mange på tærne i sin omgang med seksualiteten. Film må iblant støte. Hva ville skjedd med «Romance» med en erkekristen kinodirektør i høysetet? Mer eller mindre velbegrunnete personlige meninger kan ikke danne grunnlag for kinorepertoaret.
  • Så hvordan velger hun sine «ofre»? Det er så mangt Moræus Hanssen velger å tie stille om. Hun setter jo opp mye vrøvl. Det må hun. Men hun deltok ikke i tilløpet til debatt om barnefilm i kjølvannet av «Pokémon», hun sier ingenting om dustete Robin Williams-filmer eller om elendig action à la «Den 13. krigeren», om hauger av oppspikrede lik i «End of Days» eller om blandingen av vold og halvrasisme i en «Dødelig våpen 4» - for bare å ta tilfeldige eksempler.

Etter kinodirektørens «Fomlesen»-kritikk måtte hun beklage og sparket slik seg selv i foten. Da blir utspillene lite verdt. Snakk i vei, Ingeborg, men ikke la munnen løpe av med deg.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media