Ingen blåmandag for Dina

Publikum ser ikke til å bry seg om kalkunstempelet. «Jeg er Dina» har vært størst på alle kinoer fra Glåmfjord til Oslo i helga. Og Dagbladet.nos lesere er positive.

Første gang Maria Bonnevie så seg selv som ville Dina syntes hun det var en ubehagelig opplevelse. Men både publikum og kritikerne ser ut til å sette pris på hennes innsats i filmen.

Mest sett

I dag er nemlig ingen blåmandag for folkene bak filmen «Jeg er Dina». Besøkstallene etter premierehelga er svært gode til tross for at alt annet enn innsatsen til Bonnevie er slaktet i store deler av norsk presse.

- Totalt har vi hatt 49225 besøkende i helga og vi har spilt inn over 3 millioner. Det er veldig bra, sier Tom Erik Kolåsæter hos distributøren Egmont til Dagbladet.no

Til sammenligning hadde «Det største i verden 30 000 kinogjengere åpningshelga, og 1,7 millioner i inntekter.

Åpninga er også bedre enn for filmer som Oscarnominerte «Elling» og «Heftig og begeistret». Og ser vi til Hollywood: «Notting Hill» hadde like mange besøkende som «Jeg er Dina» i sin premierehelg.

-Vi har med et voksent publikum å gjøre. Vanligvis springer ikke dette publikumet like raskt på kino som undgdomsgruppa. Derfor lover dette svært bra, sier Kolåsæter, som forteller at «Elling» hadde 41 000 besøkende åpningshelga.

- Ingen store konkurrenter

- Men det skulle også bare mangle, mener distributøren.

- Filmen hadde ingen store direkte kokurrenter. «Ocean's Eleven» og «Et vakkert sinn» kom på andre og tredjeplass i Oslo. «Et vakkert sinn» er vel den som treffer samme målgruppe.

- Vi er kjempefornøyde, Dina topper alle listene. Filmen har gått på 57 kinoer i helga. Distributøren er glad for den gode starten, og spent på fortsettelsen.

- Stort bedre kan det ikke bli

- Publikum ser at anmeldelsene spriker, og vil gå og gjøre seg opp sin egen mening, sier produsent Axel Helgeland.

Han er kjempefornøyd, og tror filmen kan gå i pluss.

Det er tidligere spekulert i at filmen må ha et besøkstall rundt millionen i Skandinavia for at satsingen skal med overskudd, og det er ikke helt feil anslått forteller Helgaland til Dagbladet.no.

- Vi mener vi har laget en bra film. Og kritikerne har også pekt på mange positive ting. Folk kommer fordi de har lest boka og for å se Bonnevie. Mange har også sagt at filmen er bedre en anmeldelsene tyder på.

- Stort bedre enn dette kunne det ikke bli, avslutter produsenten som ser fornøyd framover.

Fullsatt i Oslo

I Oslo gikk omtrent 10.000 for å se «Jeg er Dina». I Bergen betalte 3000 mennesker for nordnorsk villskap.

Med stort sett 30 fullsatte Dina-forestillinger ved fire Oslo-kinoer, er Oslo Kinematografer fornøyd med helga.

Hvor mye betyr dårlige terningkast?

Det begynner altså bra publikumsmessig for Nordens dyreste film. Og det trenger den også, budsjettsprekken friskt i minne. Filmen kostet 141 millioner å lage.

Filmviter Anne Gjelsvik uttalte før helga at de negative anmeldelsene muligens kommer til å ødelegge for publikumsbesøket.

- Det er vanskelig å spå, men jeg tviler på at denne filmen vil kunne gå rundt økonomisk. Jeg tror ikke «Dina» kommer til å bli en kommersiell suksess, sa hun til NTB. .

I en avstemning arrangert på Dagbladet.no før helga svarte knapt 60 prosent at de vil gå å se filmen, mens 34 prosent svarte nei.

Tror du «Jeg er Dina» blir en sukess til tross for kritikerslakten? Hva betyr dårlige anmeldelser? Si din mening om filmen.

Les mer om Dina på det offisielle nettstedet.

<B>MORSFØLELSE:</B> Maria Bonnevie som Dina sammen med sin nyfødte sønn og ammen i en scene fra filmen. I helga fikk kinogåere fra hele landet se Dina vise et ikke akkurat imponerende forsørgertalent. Hun overlater sønnen i hendene på stallgutten og ammen.
<B>KOSTBAR FILM:</B> Det spekuleres nå i hvor mange som må gå for å se Jeg er Dina for at filmen skal gå i pluss. Prislappen ble 141 millioner og det har blitt antydet et besøkstall på rundt millionen for å slippe røde tall.