KOMMENTARER

Ingen bør bli støtt av at Mapplethorpe koples med Munch

Munch + lær og pisk.

FOTOKUNST: Robert Mapplethorpes kunst vises over hele verden nå. På Munchmuseet kan han studeres i den nye utstillingen Mapplethorpe+Munch. Foto: NTB Scanpix
FOTOKUNST: Robert Mapplethorpes kunst vises over hele verden nå. På Munchmuseet kan han studeres i den nye utstillingen Mapplethorpe+Munch. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

Debatten er allerede i gang. Å kople den amerikanske fotografen til vårt norske kunstikon er «søkt», mener enkelte. Like søkt som det var å kople maleren Bjarne Melgaard og Munch. Men det er like mulig å hevde at Munchs kunstnerskap er så omfattende og mangefasettert, at det er et godt grep å bruke andre kunstnere til å belyse de ulike sidene ved Munch. Slik blir vi i stand til å se Munch med et ferskt blikk.

Men Robert Mapplethorpe skaper debatt og sterke følelser helt uten Munch. De eksplisitt homoerotiske bildene hans provoserer fortsatt. På utstillingen Mapplethorpe+Munch som åpner i Munchmuseet denne helgen, finnes det et «voksenrom», med klar advarsel om bildenes åpenlyse seksuelle karakter. Det er én side av hans kunst. Det finnes flere. Da Robert Mapplethorpe i sin tid møtte motforestillinger fra gallerister som var redde for å skremme bort bluferdige besøkende, pleide fotografen å inngå et kompromiss: En tredjedel erotiske bilder, en tredjedel blomster og en tredjedel kjendiser.

Stein Erik Hagens Mapplethorpe-samling omfatter alle tre elementene. Det er første gang Robert Mapplethorpe (1946- 1989) vises i et så stort omfang i Norge. Selv så jeg ham i New York det året han døde av AIDS. Da var det alltid bråk rundt ham. Mapplethorpes «syke» kunst ble til og med hovedpoenget under en høring i Kongressen i ?89. Temaet for høringen var den offentlige finansieringen av National Endowment for the Arts. Senator Jesse Helms hadde erfart at NEA hadde støttet en planlagt retrospektiv Mapplethorpe-utstilling i Corcoran-galleriet i Washington DC med 30000 dollar. Utstillingen ble avlyst etter press fra senator Helms.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer