SUKSESS: Bysykler på Sørenga i Oslo. Siden lanseringen av nytt bysykkelsystem i Oslo i 2016 er bruken nær tredoblet, skriver artikkelforfatter. Foto: Ørn E. Borgen / NTB scanpix
SUKSESS: Bysykler på Sørenga i Oslo. Siden lanseringen av nytt bysykkelsystem i Oslo i 2016 er bruken nær tredoblet, skriver artikkelforfatter. Foto: Ørn E. Borgen / NTB scanpixVis mer

Bysykler:

Ingen bysykkelkrise i Oslo

Stativløse systemer oppnår typisk mellom 0,5 og 1 tur per sykkel per dag. I Oslo er syklene på nærmere 10 turer om dagen, som er helt i verdenstoppen.

Meninger

Jens Frølich Holte skriver i Dagbladet om en bysykkelkrise i Oslo. Det er bra at Holte engasjerer seg for å gjøre Oslo Bysykkel bedre, men å kalle situasjonen en krise er det lite belegg for.

Siden lanseringen av nytt bysykkelsystem i Oslo i 2016 er bruken nær tredoblet. Så langt i år har femti tusen sesongabonnenter syklet 1.327.408 turer. Antall turer per abonnent er dermed på nivå med fjorårssesongen, og hele 55 % høyere enn i 2015. Tidvis har imidlertid etterspørselen vært så stor at vi har slitt med å holde tritt, og vi jobber fortløpende med tiltak for å komme ajour.

Hans Martin Espegren
Hans Martin Espegren Vis mer

Holte foreslår å gjøre bysyklene stativløse. Det er et interessant forslag med flere utfordringer. Stativløse bysykkelsystemer oppstod i Kina i 2015 og har siden spredt seg til mange byer. I slike systemer får brukerne stor fleksibilitet, men dette gjør også syklenes plassering uforutsigbar.

Resultatet er at redistribusjon blir mindre effektivt og bysykkel mindre aktuelt som en del av en kombinert reise. I stativløse systemer kompenseres det derfor ofte ved å øke antallet sykler. I Beijing alene finnes det nå 2,4 millioner bysykler i byens gater. Det er ikke bærekraftig. Med tanke på bymiljøet er det viktig at bysyklene brukes effektivt.

Stativløse systemer oppnår typisk mellom 0,5 og 1 tur per sykkel per dag. I Oslo er syklene på nærmere 10 turer om dagen, som er helt i verdenstoppen.

Fleksibilitet er positivt, samtidig er det viktig med forutsigbarhet og struktur for å oppnå effektiv ressursutnyttelse. Derfor har vi nettopp lansert Trondheim og Bergen Bysykkel med et selvutviklet hybridsystem som gjør det mulig å kombinere tradisjonelle stativer med fleksible, virtuelle stasjoner.

Vi vil fortløpende vurdere muligheten for å lansere dette i Oslo også. I mellomtiden fortsetter vi med utviklingen av et system som kombinerer fleksibilitet, forutsigbarhet og struktur, slik at vi kan tilby bærekraftige løsninger for fremtidens mobilitet.