||| CANNES (Dagbladet.no):- JEG HAR EN BEKJENT som har sett Lars von Trier-filmen. Den var visst fullstendig kompromissløs. Helt sjuk. Jeg kommer neppe til å klare å se den selv engang. Vet ikke om jeg tør.
Den vanligvis svært velinformert filmmedarbeideren smiler. Den forventningsfulle opphisselsen hans, en slags skrekkblandet fryd, er symptomatisk for den mange føler før kveldens åpning av filmfestivalen i Cannes.
Antallet avisoverskrifter som handler om Hollywood-stjernene i Cannes kan bli færre i år. Flere av a-kjendisene har valgt å bli hjemme grunnet finanskrise og dårlige tider.
Det kan potensielt gi filmene et sunt ekstrafokus. Og ekstra saftig, for de tabloid anlagte av oss, er mengden blod, gørr og vold i mange av dem.
FRANSKE ARBEIDERE JOBBER iherdig for å støvsuge og rette ut den røde løperen som rulles ut foran Filmpalasset på Croisetten. Det var inne i denne bygningen, for 17 år siden, at Quentin Tarantino viste fingeren.
Det boblet rett og slett over for Tarantino da takketalen hans stadig ble avbrutt av buing og fyrop. Regissøren hadde nettopp vunnet gullpalmen for «Pulp Fiction», og han var en kontroversiell vinner - ikke minst grunnen mengden vold i filmen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger