Ingen Cannes høre deg skrike

Ondskap, gørr og horror går som en blodrød tråd gjennom årets Cannes-festival. Kanskje ikke så rart at kjendisene holder seg borte.

||| CANNES (Dagbladet.no):- JEG HAR EN BEKJENT som har sett Lars von Trier-filmen. Den var visst fullstendig kompromissløs. Helt sjuk. Jeg kommer neppe til å klare å se den selv engang. Vet ikke om jeg tør.

Den vanligvis svært velinformert filmmedarbeideren smiler. Den forventningsfulle opphisselsen hans, en slags skrekkblandet fryd, er symptomatisk for den mange føler før kveldens åpning av filmfestivalen i Cannes.

Antallet avisoverskrifter som handler om Hollywood-stjernene i Cannes kan bli færre i år. Flere av a-kjendisene har valgt å bli hjemme grunnet finanskrise og dårlige tider.

Det kan potensielt gi filmene et sunt ekstrafokus. Og ekstra saftig, for de tabloid anlagte av oss, er mengden blod, gørr og vold i mange av dem.

FRANSKE ARBEIDERE JOBBER iherdig for å støvsuge og rette ut den røde løperen som rulles ut foran Filmpalasset på Croisetten. Det var inne i denne bygningen, for 17 år siden, at Quentin Tarantino viste fingeren.

Det boblet rett og slett over for Tarantino da takketalen hans stadig ble avbrutt av buing og fyrop. Regissøren hadde nettopp vunnet gullpalmen for «Pulp Fiction», og han var en kontroversiell vinner - ikke minst grunnen mengden vold i filmen.

Spørsmålet er om Tarantino fremdeles makter å provosere med årets bidrag. I 2. verdenskrig-filmen «Inglourious Basterds» jakter en blodtørstig nazijeger, i Brad Pitts skikkelse, på fiendens blod.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Alt tyder på en ny gladvoldfest.

KONTROVERSIELLE FILMER har en lang tradisjon i Cannes, fra den italienske regissøren Pasolini («Saló eller Sodomas 120 dager») til den supererotiske «Sansenes rike» til David Cronenberg og David Lynch.

På 90-tallet var det særlig én provokatør som sammen med Tarantino fyrte opp under voldsdebatten: Østerrikeren Michael Haneke.

Filmen «Funny Games» handlet om to unge gutter som tilsynelatende uten grunn slakter ned en hel uskyldig familie, og publikum forlot Cannes-salen i hopetall i 1997. Ifølge Haneke selv var dette også den eneste korrekte reaksjonen på filmen - prosjektet var nemlig å betrakte som psykologisk tortur av publikum snarere enn en vanlig spillefilm. At filmen i realiteten hadde et antivoldelig budskap var ifølge regissøren soleklart.

I år er han til stede med «The White Ribbon» - et drama om hvordan fascismen vokste fram i naziepokens Tyskland.

VOLDSDEBATTEN VAR
kanskje særlig høylytt på 90-tallet, men også de siste årene har Cannes-favoritter evnet å provosere. Sørkoreas Park Chan-wook satte for eksempel våpenskapet på plass med «Oldboy» i 2003. I år er han tilbake med «Thirst», en vampyrhistorie med en prest i hovedrollen.

Franskmennene har nok særlige forventninger til hva Gaspar Noé finner på i sin «Enter the Void», en historie om en ung stripper i Tokyo. Noel sjokkerte mange med hevneposet «Irreversible» i 2001.

Også har vi som sagt von Trier, da. Traileren til «Antichrist» bærer kanskje bud om en tradisjonell horrorfilm, men den eksentriske dansken selv har erklært at filmen er en metafysisk betraktning rundt fenomenet ondskap.

MEN SELV OM FILMENES innhold potensielt har stor nyhetsverdi, så lider årets hovedprogram under en prekær mangel på ferske navn. Fire av tjue regissører i hovedprogrammet har for eksempel vunnet gullpalmen tidligere, og bare én er debutant i Cannes-sammenheng.

Det er uvant kost, og kan nok tilskrives de tøffe tidene.

Festivalsjef Thiery Fremaux har foretatt en risikabel beslutning ved å prioritere filmer han vet kan få mye oppmerksomhet, på bekostning av ukjente debutanter.

For holder ikke kvaliteten på filmene til de gamle auteurene som von Trier og Tarantino, har Cannes 09 skutt seg selv i foten.

Med pumpehagle, så blodet spruter.

Følg hvert eneste skudd og skrik fra Cannes på Twitter:
@joakimt

SISTE FORBEREDELSER: Alt skal være klart når den første røde løperen tar imot filmpersonligheter i kveld. FOTO: SCANPIX/REUTERS
SISTE FORBEREDELSER: Alt skal være klart når den første røde løperen tar imot filmpersonligheter i kveld. FOTO: SCANPIX/REUTERS Vis mer