LETTERE? - Jeg stiller meg tvilende til om begrepet «kvinnelige erfaringer» vil gjøre jobben deres noe lettere, skriver Stava i sitt svar. 
Foto: Erlend Aas / SCANPIX
LETTERE? - Jeg stiller meg tvilende til om begrepet «kvinnelige erfaringer» vil gjøre jobben deres noe lettere, skriver Stava i sitt svar. Foto: Erlend Aas / SCANPIXVis mer

Ingen er frie før alle er frie

Jeg tror ikke det løser noe å komme opp med nye begreper som «kvinnelige erfaringer» når det eksisterende «kvinne» er vanskelig nok å definere.

Meninger

Hilde Sofie Pettersen (redaktør Fett) og Madeleine Schultz (organisasjonssekretær Kvinnefronten) har hatt noen travle dager fylt med feiring av bursdagsbarnet Fett som har blitt 10 år. I deres svar på min kronikk Er feminismen ved veis ende? kan jeg lese at jeg baserer deler av min kritikk på direkte misvisende påstander og dels på uenigheter med Kvinnefronten om hva fritt handlingsrom skal være.

Det er enkelt å si at en kritikk er direkte misvisende når det ikke vises til hva som er misvisende. Vi har heller aldri snakket om handlingsrom, da er det like vanskelig å være enig som uenig. Derfor kan jeg kan tilgi dere denne gangen for at dere gjennomgående bruker feil pronomen i svaret deres, og regner med at det vil ordne seg når vi løsner litt på den heteronormative snippen.

Jeg opplever at forfatterne har lest inn en slags kritikk av Tidsskriftet Fett i kronikken. Min egen erfaring med Fett er god, de har tatt tak i tematikk rundt kjønn og identitet tidligere og tok opp tråden igjen nå under 10-års jubileet. Fett har jeg ikke kritisert, derimot har jeg kritisert Kvinnefronten i anledning Fett sitt 10-årsjubileum, en feiring det er naturlig at eier (Kvinnefronten) deltar på.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi kan alle google oss frem til at det i Kvinnefronten sine vedtekter står at medlemskap gis til kvinner.

I kronikken Et eget rom med åpne vinduer forteller de undertegnede at det faktisk finnes to typer medlemskap i Kvinnefronten, et medlemskap som gir deg privilegier og et som ikke gir deg privilegier. Medlemskapet som gir deg privilegier er forbeholdt kvinner, mens medlemskapet som ikke gir deg privilegier er forbeholdt menn.

Kronikkforfatterne begrunner dette med «... fordi vi mener det er viktig å anerkjenne strukturelle konflikter mellom klasser, mangfold og kjønn i dagens samfunn.»

Kan det tenkes at denne fremgangsmåten nettopp underbygger og sementerer det dere prøver å jobbe mot? Kan det tenkes at dere tar del i disse strukturene og forsterker dem?

Hvor Kvinnefronten vil plassere de blant oss som ikke definerer seg som ett av to kjønn er jeg usikker på, og på hvilke kriterier det ville bli gitt stemmerett eller ikke. Jeg stiller meg også tvilende til om begrepet «kvinnelige erfaringer» vil gjøre jobben deres noe lettere. De aller fleste streite mannfolk jeg kjenner vil absolutt påstå at de har opptil flere kvinnelige erfaringer notert ned i boka si.

Om vi sammenligner med andre organisasjoner som jobber for utsatte grupper blir dette ekstra spesielt. Det er ikke bare mennesker med mørk hud som jobber mot rasisme, det gjør mennesker med lys hud også. Det er ikke bare funksjonshemmede som slåss for sine rettigheter, dette arbeidet gjør funksjonsfriske også. Hvorfor? For å sitere Pettersen og Schultz: fordi det er strukturelle konflikter som gjelder oss alle.

Jeg tror ikke det løser noe å komme opp med nye begreper som «kvinnelige erfaringer» når det eksisterende «kvinne» i og for seg er vanskelig nok å definere. I hvert fall når det grunnleggende temaet er så komplekst som kjønn og identitet. Det vil i hvert fall være å begynne i feil ende.

Ta heller den normkritiske debatten først. Hvor vil Kvinnefronten, og hvem får være med? Hva er egentlig kjønn, og hvilken betydning vil dere gi det? Når dette er unnagjort blir det mye lettere for dere å argumentere for hvem som gis privilegier og hvem som ikke får det, i tillegg til at dere kanskje får vedtekter som matcher medlemspraksisen deres.

Kronikkforfatterne skriver at det er vanskelig å prate på vegne av andre gruppers diskrimineringsgrunnlag, som de selv har lite eller ingen kompetanse om. Dette er et ærlig svar.

Jeg, blant flere transpersoner og kjønnsoverskridere, har strukket ut hånda til dere. Vi stiller oss til disposisjon for å være med på en kompetanseøkning og for å utfordre den binære kjønnsforståelsen. Jeg tror det kan bli et utrolig spennende politisk verksted, og som dere selv sier, dette er en kamp som til syvende og sist er felles for oss alle.

For det er vel slik at ingen er frie før alle er frie?