- Ingen har opphavsrett på historien

Jan Guillou mener Fløgstad-debatten er særegen for Norge.

- TULLETE: Jan Guillou mener det må en del «tullete mennesker» til for å sette i gang debatten som nå verserer i norske medier. Foto: Frank Karlsen
- TULLETE: Jan Guillou mener det må en del «tullete mennesker» til for å sette i gang debatten som nå verserer i norske medier. Foto: Frank Karlsen Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

- Det er tydelig at det er agurktid i Norge, ler Jan Guillou.

Den svenske forfatteryndlingen har fulgt Fløgstad-debatten fra Sverige, og mener saken er særegen for Norge.

- Vi har aldri hatt noen debatt om dette i Sverige, forteller han.

Ingen reaksjoner Guillou mener det kreves en del «tullete mennesker» for å få i gang en slik diskusjon.

- Selvsagt benytter forfattere av historiske romaner andre kilder, men det er like selvsagt at man ikke krediterer når man skriver fiksjon.

Guillou har selv erfaring med å skrive romaner som trekker veksler på fakta og historiske hendelser, både i «Arn»-serien og «Hamilton»-bøkene. Han har ikke for vane å vise til hvilke bøker han har benyttet i sitt researcharbeid.

- Jeg pleier å kreditere personer jeg har intervjuet i forbindelse med research, men ikke bøker jeg har lest. Det har aldri vært noen som har reagert på det.

- Latterlig Den svenske forfatteren mener det blir unaturlig å skrive en lengre liste over bøker han har benyttet. Han foretrekker heller å takke for hjelpen gjennom intervjuer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer