Ingen hit-parade på Øya

Men tross fraværet av publikumsfavoritter, kommer Bjørk vel i havn med sitt eksentriske popprosjekt.

Foto: Erik Moholdt / Øyafestivalen
Foto: Erik Moholdt / Øyafestivalen Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

ØYAFESTIVALEN: Björk Guðmundsdóttir, som er hennes fulle navn, er ikke kjent for å gi ved dørene. Den oppfatningen vil neppe endres etter årets Øya-opptreden heller. De som hadde forventet seg hit-parade, for dem har hun ganske mange av, måtte nok gå slukøret hjem i osloregnet.

Men all den tid hun på sin måte er utilgjengelig og sær, er hun like fullt en artist av særegen klasse. Og det i seg selv kan være et verdifullt skue å ta med seg.

Den visuelle delen er prangende som få, og absolutt en arena-artist verdig. Besetningen eksentrisk men effektiv. Et damekor, en kar på perkusjon, henholdsvis elektrisk og akkustisk, kirkeorgel og sist men ikke minst en på laptop, er det hun har tatt med seg på denne runden. Det er låter vekselvis heftig pompøst, industrielt og intimt minimalistisk.

Kommunikasjonen begrenser seg til «takk» - fra en til seks ganger etter hver låt, men hun har allikevel en tilstedeværelse som går langt utover sedvanlige høflighetsfraser, der hun motorisk danser rundt på scenen i sitt fritt-etter-Medusa-antrekk. Den særegne stemmen er det aldri noe å utsette på. Og hun har helt tydelig et bankende hjerte for kunsten hun serverer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer