FØLSOM: Stjerneregissør Harald Zwart (46) mener norske filmskapere sensurerer bort alt som er emosjonelt.  Foto: Ørjan F. Ellingsvåg
FØLSOM: Stjerneregissør Harald Zwart (46) mener norske filmskapere sensurerer bort alt som er emosjonelt. Foto: Ørjan F. EllingsvågVis mer

- Ingen husker norske filmer

Harald Zwarts (46) meninger provoserer norske filmkolleger.

(Dagbladet): I et intervju med Nasjonalbibliotekets filmmagasin etterlyser Hollywood-regissøren mer følelser i norsk film.

- I norsk film er alle kule og flinke. Men ingen husker filmene etterpå. Vi sensurerer bort alt som er emosjonelt fordi det finnes en mening om at det er klissete. Det å lage film som beveger er «uncool». Men at noe er emosjonelt har ingenting med kvalitet å gjøre. I USA opplever jeg at det er motsatt, filmen er ikke verdt noe om den ikke får deg til å føle, sier Zwart.

- Snever filmelite Den norske filmskaperen har i over et tiår hatt suksess i Hollywood med filmer som «The Karate Kid», og «One Night At McCool's». Nylig ble det kjent at han skal regissere filmatiseringen av fantasybøkene «The Mortal Instruments».

- Hvorfor skal man bruke millioner av kroner på en film som ingen ser? Det er som om man tenker at filmer er bra når ingen ser dem. Kanskje filmfolk har et behov for å tilhøre en slags elite?, spør regissøren som i sin tid sto bak musikkfestivalen Føling i fjæra.

Forsvarer norsk film Uttalelsene får norske filmskapere til å reagere. Erik Poppe, som selv har regissert filmer som «De Usynlige» og «Hawai, Oslo», avviser at norske filmskapere ikke tør å spille på det emosjonelle.

UENIG Regissør Erik Poppe mener Harald Zwart bommer med kritikken. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
UENIG Regissør Erik Poppe mener Harald Zwart bommer med kritikken. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

- Jeg er helt uenig med ham. Selv er jeg blitt beskyldt for å «føle» for mye i filmene mine. Det følelsesregisteret som man finner i mange amerikanske filmer er ofte mer overflatisk enn i europeisk film, sier Poppe.

Han viser til at det «litt mer oppegående» publikummet i USA savner filmer som behandler følelser på en annen måte enn i de klassiske Hollywood-filmene.

- Hollywood har skapt et klima som utelukkende er opptatt av å lage brede filmer, og det kan virke som om Harald har vært litt for lenge der borte. De kommersielle mainstreamfilmene utvikler verken språket eller måten vi forteller på. De er og blir filmer som gir en lett overflatebehandling av våre liv. Filmer som prøver på noe mer er gjerne mindre tilgjengelige, men samtidig viktige filmer å lage, sier Poppe, som understreker at han har stor respekt for Zwart.

- Han er en skikkelig god håndtverker, men først og fremst en artist - ikke en kunstner. Er vår oppgave å jobbe med film som kunst, eller som et rent produkt? Jeg mener at vi må klare å gjøre begge deler på en gang, sier Poppe.

- Norske filmer beveger Regissør Joachim Trier kjenner seg heller ikke igjen i Zwarts utspill. Hans siste film, «Oslo 31. august», er vist i 25 land, og i mai blir den satt opp i USA.

- Jeg mener absolutt at det lages emosjonell film i Norge. Mine filmer, spesielt «Oslo 31. august», blir framhevet av folk og kritikere nettopp fordi den beveger, sier Trier.

Den kritikerroste filmskaperen mener at Hollywood-kollegaens utspill er skivebom, og spør seg hvilke følelser det er Zwart sikter til.

- Gammelt oppgulp - Konservative følelser, som det å synes synd på noen, er en ting. Men man kan lage mer emosjonelt komplekse filmer også. Og vi trenger begge typer film, sier Trier.

UENIG:- Jeg mener absolutt at det lages emosjonell film i Norge, sier Joachim Trier
UENIG:- Jeg mener absolutt at det lages emosjonell film i Norge, sier Joachim Trier Vis mer

Forfatter, regissør og tidligere filmkonsulent Nikolaj Frobenius, mener Zwart har sett for lite norsk film. Frobenius sier at mange av fjorårets norske filmer var veldig emosjonelle, og påpeker at besøkstallet var rekordhøyt i fjor.

- Dette er bare gammelt oppgulp basert på hvordan tilstanden i norsk film var for 10—15 år siden, Zwart er rett og slett ikke oppdatert. I Norge er det plass til både «Lange flate Ballær» og «Oslo 31. august». Det er viktig at vi i et så lite land har takhøyde for både kunstneriske og kommersielle filmer, sier han.

- Folkefest Pål Sletaune, mannen bak «Naboer» og «Babycall», stiller seg uforstående til Zwarts uttalelser om at filmfolk har behov for å tilhøre en elite.

- Det eneste vi vet er at det er vanskelig å lage filmer som blir stående, sier Sletaune.

UENIG: - Jeg kjenner meg ikke igjen i Zwarts beskrivelser, snarere tvert i mot, sier forfatter og filmskaper Nikolaj Frobenius.
Foto: Jørn H. Moen / Dagbladet
UENIG: - Jeg kjenner meg ikke igjen i Zwarts beskrivelser, snarere tvert i mot, sier forfatter og filmskaper Nikolaj Frobenius. Foto: Jørn H. Moen / Dagbladet Vis mer

«Upperdog»-regissør Sara Johnsen er forfatter og filmskaper. Hun sammenlikner det å gå fra en forlagsfest til en filmfest som en klassereise fra høykultur til folkefest.

- I lang tid har jeg lett med lys og lykter etter en elite å tilhøre, i filmbransjen har jeg dessverre ikke funnet den ennå, om Zwart kan fortelle meg hvor den er, iler jeg starks derhen, konkluderer hun.

Filmregissør Bent Hamer påpeker på sin side at det ikke er motsetninger mellom Hollywood og Europa.

UENIG: «Upperdog»-regissør Sara Johnsen sammenlikner det å gå fra en forlagsfest til en filmfest som en klassereise fra høykultur til folkefest. Foto:Sigurd Fandango / Dagbladet
UENIG: «Upperdog»-regissør Sara Johnsen sammenlikner det å gå fra en forlagsfest til en filmfest som en klassereise fra høykultur til folkefest. Foto:Sigurd Fandango / Dagbladet Vis mer

- Vi vil jo alle bevege og at folk skal vise følelser. Zwart opererer innenfor en sjangertradisjon, mens vi i Europa er mer arthouseorientert. Det er behov for alle typer filmer. Harald Zwart setter ofte ting på spissen, og jeg mener det er plass til alle, sier Hamer.

PLASS TIL ALLE: - Det er jo ingen motsetning mellom Hollywood og det Halard Zwart gjør og det vi i Europa gjør, sier regissør Bent Hamer. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
PLASS TIL ALLE: - Det er jo ingen motsetning mellom Hollywood og det Halard Zwart gjør og det vi i Europa gjør, sier regissør Bent Hamer. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer