KATT BLANT HERMELINER: Hundrevis av plakater av Kinas President Xi Jinping på en bygning Shanghai blir her studert av en forbipasserende katt. Foto: REUTERS/Aly Song/NTB Scanpix
KATT BLANT HERMELINER: Hundrevis av plakater av Kinas President Xi Jinping på en bygning Shanghai blir her studert av en forbipasserende katt. Foto: REUTERS/Aly Song/NTB ScanpixVis mer

Ingen kinesere innrømmer å ha vært i paradis

Sannhetsministeriet har talt: Panama-papirene finnes ikke.

Kommentar

Svogeren til Kinas president Xi Jinping er blant kineserne som figurerer i de lekkede Panama-papirene som røper rikingers bruk av skatteparadiser. Han heter Deng Jiagui, er gift med Xis storesøster og var involvert i to selskaper på De britiske jomfruøyene i 2009. Da Xi overtok som president i Kina, var begge selskapene «sovende».

Minst åtte nåværende eller tidligere medlemmer av politibyråets faste komité er nevnt i dokumentene. Li Xiaolin, datteren til tidligere statsminister Li Peng, finnes også der. I dagens Kina, der bortimot 300000 partikadre er tatt i en stor anti-korrupsjonskampanje de siste tre åra, er disse «avsløringene» altfor pinlige til å kunne versere i offentligheten.

Derfor har det såkalte «sannhetsministeriet» - organet som sørger for at nyhetsmedier holder seg til den sannheten Kommunistpartiet har bestemt - sendt ut direktiver om korrekt pressedekning av Panama-papirene. Nettstedet China Digital Times har kilder som videreformidler de hemmelige direktivene. I en melding, datert 4. april, kom følgende påbud: «Finn og slett alle rapporter om Panama-papirene. Unngå oppfølging av beslektet innhold, uten unntak. Hvis stoff fra utenlandske medier som angriper Kina finnes på noe nettsted, blir det ansett som svært alvorlig. Dette direktivet ble overlevert muntlig til vakthavende redaktører. Vær snill å ta affære øyeblikkelig.»

Artikkelen fortsetter under annonsen

Også brukere av sosiale medier i Kina skal forskånes for lekkasjene. Søk som omfatter ordet Panama blir blokkert på Sina Weibo. Der verserer advarselen om at «den store fyren» kan bli sint og stenge hele Weibo.

Men avsløringene om Xi-familiens forretningsvirksomhet er ingen nyhet, i hvert fall ikke utenfor Kina. Stiftelsen ICIJ, som står bak avsløringen av Panama-papirene, kom med sin Kina-rapport allerede i januar 2014. Da ble opplysningene sensurert, og for øvrig møtt med en mur av taushet fra høyeste hold i Beijing.

Tidligere avsløringer om den politiske elitens økonomiske bindinger er blitt slått hardt ned på. Utenlandske medier som Bloomberg og The New York Times har fått kraftige represalier for å ha publisert undersøkende journalistikk om økonomisk virksomhet i familien til henholdsvis Xi Jinping og tidligere statsminister Wen Jiabao. Avisenes kinesiskspråklige nettsteder er blitt blokkert og korrespondenter har ikke fått fornyet sine visa.

Opplysninger som finnes i Panama-papirene er ekstra sensitive i Kina fordi vanlige kinesere ser med stigende forargelse på det såkalte «røde adelskapet», altså slekt og venner til Kommunistpartiets toppledelse som skor seg på forbindelsene. Partiet slår hardt ned på korrupsjon blant små «fluer», mens de lar store «tigere» gå fri. Ikke engang sensuren kan skjule hykleriet.