Ingen krav til NSB

FUNKSJONSHEMMEDE: NSBs rammeavtale skal fornyes for fire nye år, og samferdselsministeren har her en gylden mulighet til å stille krav om at NSB begynner arbeidet med å gjøre eksisterende tog mer tilgjengelige for alle reisende. Den muligheten vil hun ikke benytte seg av. I dag opplever mange funksjonshemmede å bli behandlet som B-passasjer. Av og til kommer man på toget, andre ganger ikke. Diskrimineringen til tross: Departementet gjør ingenting nå. Dette kan bare karakteriseres som tafatt sett ut fra de klare politiske løfter og mål regjeringen har på å gjøre samfunnet mer tilgjengelig. Det føyer seg inn i den historiske rekken av departementets mangel, ikke på ord, men på handling når det gjelder å oppnå resultater på dette området!

DENNE POLITISKE vegringen mot konkret handling er nedslående og uforståelig, særlig sett i lys av at NSB selv snart skal vedta en ny materiellplan for årene fremover. Prislappen ved å bygge om inngangspartiene i alle landets tog er beregnet til 300 mill. kroner, en kostnad jeg mener er overraskende lav sett i forhold til hva man oppnår. Prisen tilsvarer en halv Lysaker stasjon, som når den står ferdig vil ha kostet 700 mill kroner - og likevel ikke har god nok tilgjengelighet. Med god grunn er da også byggigen av Lysaker stasjon karakterisert som et skandaleprosjekt!

FOR FFO ER DET viktig å presisere at det er en stor forskjell mellom null satsing eller 300 mill. kroner. Det er mulig å finne alternativer mellom disse to tallene. Poenget er at ministeren i denne saken bør vise at hun tar grep og stiller konkrete krav til NSB, slik at man kan se endringer til det bedre innen en rimelig tidshorisont. Spørsmålet er om regjeringen, til tross for løfte om en ny og radikal politikk på tilgjengelighets-området, har vilje og muskler til å realisere dette, når man åpenlyst lar slike muligheter gå fra seg!