GODE LEDERE:  «Vi tror at skolelederne - som lærerne - er opptatt av å skape en best mulig skole, for elever, lærere og samfunn», skriver Gunn Marit Helgesen. Foto: Bjørn Sigurdsøn
GODE LEDERE: «Vi tror at skolelederne - som lærerne - er opptatt av å skape en best mulig skole, for elever, lærere og samfunn», skriver Gunn Marit Helgesen. Foto: Bjørn SigurdsønVis mer

Ingen krig mot lærerne

Den karikaturen av KS' standpunkter som mange forsøker å tegne, ligner lite på virkeligheten.

Meninger

Dagbladet forsøker, først i en helsides kommentarartikkel av Stein Aabø, sist i søndagens lederartikkel, å gjøre KS' syn på lærernes arbeidstidsavtale til et spørsmål om min partitilhørighet. Det er med respekt å melde det rene tøv. KS mente akkurat det samme under forrige styreleder, og det er et samlet hovedstyre i KS som har gitt våre forhandlere mandat, etter grundig organisasjonsmessig behandling. Eneste forskjellen er at KS og lærernes organisasjoner i forrige runde ble enig om at gjeldende avtale skulle forlenges ut 2013. Derfor ble det nye forhandlinger nå. Lærernes organisasjoner var selvsagt fullt klar over våre posisjoner hele tiden.

Dagbladet gjør mye for å bygge opp under den voldsomme ordbruken fra en del lærere, men dessverre svært lite for å opplyse sine lesere om hva som er realiteten i KS' syn. La meg derfor forsøke å hjelpe, først med å gjøre klart hva vi ikke går inn for:

• KS har ikke krevd, og krever fortsatt ikke, at lærernes arbeidsår skal utvides fra 39 til 45 uker.

• KS har ikke krevd, og krever fortsatt ikke, at lærerne skal være på jobb i 37,5 timer pr. uke.

• KS har ikke krevd, og krever fortsatt ikke, at lærerne skal ha mindre tid til forberedelse og etterarbeid.

I det hele tatt, den karikaturen av KS' standpunkter som mange, nå med god hjelp av Dagbladet, forsøker å tegne, ligner lite på virkeligheten. I virkeligheten handler det om å ta på alvor tydelige tilbakemeldinger på at på mange skoler er den sentrale arbeidstidsavtalen et hinder for å finne de beste løsningene for både elever og lærere.

Mange, dessverre er Dagbladets kommentator blant dem, mener åpenbart i fullt alvor at i det øyeblikket skoleledere får større rom til å lede, vil de sette i gang et målbevisst arbeid med å ødelegge sin skole og gjøre hverdagen uutholdelig for lærerne på skolen. Vi har absolutt ingen tro på at de ønsker en mest mulig konfliktfylt hverdag. Vi tror realiteten er stikk motsatt: Vi tror at skolelederne - som lærerne - er opptatt av å skape en best mulig skole, for elever, lærere og samfunn.

Lærerne har et spesielt yrke. Det vet de og det vet skolelederne bedre enn de fleste. Journalister har også et spesielt yrke. Mener Dagbladet at norske aviser ville bli bedre om vi hadde én skiftordning som var sentralt bestemt og som gjaldt for alle aviser? Mener Dagbladet redaktørene ser det som sin fremste oppgave å ødelegge sine aviser, i konstant konflikt med sine ansatte?

Spørsmålene er selvsagt meningsløse. Det ville vært en fordel om Dagbladet kunne forklare hva som gjør dem mer meningsfylt når de handler om skolen.

Så hva vil bli de reelle konsekvensene av KS' forslag?

Noen skoler vil sikkert fortsette akkurat som i dag. Det har KS intet imot, hvis det vurderes som den beste løsningen. Andre vil, etter drøftinger og gode prosesser mellom lærere og skoleledelse, velge andre løsninger, for eksempel utvide læreråret med en, to, tre eller fem uker, som kan brukes til kompetanseheving, etterutdanning og planlegging.

Dette er ikke å ødelegge skolen, og det er ikke å gå til krig mot lærerne. Det er tvert imot å vise respekt for den kompetansen som finnes i norsk skole og på norske skoler.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook