Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Tono-avregning

Ingen kvinner på pengetoppen

Blant de ti som får høyest utbetaling av Tono, er alle utelukkende menn.

MENNENE DOMINERER: Astrid S (Smeplass) ble kåret til Årets spellemann i fjor. Men det er fremdeles mannlige låtskrivere og artister som innkasserer de største pengene i Artist-Norge. Foto: NTB Scanpix
MENNENE DOMINERER: Astrid S (Smeplass) ble kåret til Årets spellemann i fjor. Men det er fremdeles mannlige låtskrivere og artister som innkasserer de største pengene i Artist-Norge. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Organisasjonen Tono sørger for at artister som har rettighetene til sin egen musikk, får betalt når den framføres offentlig, for eksempel på TV eller radio. Fire ganger i året avregner og utbetaler Tono penger til rettighetshavere.

Årets høstavregning er rekordstor, på hele 191 millioner kroner - hvorav 105 millioner går til norske låtskrivere.

Og vi kan trygt skrive opphavsmenn, for kvinner utgjør fremdeles bare en liten del, både av medlemsmassen og hva som utbetales.

Én fikk 900 000 kroner

- Av det vi utbetaler nå i høst, er det bare elleve personer som får mer enn en halv million kroner. Ingen av disse er kvinner. Den høyeste summen på årets tredje avregning er på 900 000 kroner, sier kommunikasjonssjef Willy Martinsen i Tono.

Tono forvalter lydfestings- og framføringsrettigheter for musikkverk i Norge på vegne av komponister, låtskrivere, tekstforfattere og musikkforlag.

- Av de 20 norske låtskriverne som denne uka får mest fra vår høstavregning, er bare tre av dem kvinner. Det betyr at det er menn som skriver og lager den musikken som blir mest spilt og framført, sier Martinsen.

Bare 15 mill. til kvinner

Av de 105 millioner kronene som blir fordelt i oktober, går bare vel 15 millioner til kvinnelige komponister.

DELER UT MILLIONER: - Tono forvalter opphavsretten og er en viktig inntekskilde, sier kommunikasjonssjef Willy Martinsen i Tono. Foto: Privat
DELER UT MILLIONER: - Tono forvalter opphavsretten og er en viktig inntekskilde, sier kommunikasjonssjef Willy Martinsen i Tono. Foto: Privat Vis mer

- I denne avregningen gikk 16 prosent, eller 15,6 millioner kroner til kvinnelige opphavere som er medlem av Tono, sier Martinsen.

Han forteller at skjevheten har vært slik lenge, og at det ser ikke ut til at den endrer seg noe vesentlig, selv om Tono de siste fem åra har økt sine inntekter med 50 prosent.

- Enorme kjønnsforskjeller

- Det står heldigvis noe bedre til blant de yngste, der ser vi nå en viss økning i kvinnelige opphavere, men dessverre er det enorme kjønnsforskjeller i dette yrket. Det finnes vitterlig kvinnelige komponister og sangtekstforfattere, men det er så uendelige mange flere menn som skriver sanger og musikk, konkluderer Martinsen.

Høstutbetalingen inneholder også årets store konsertavregning, og utgjør totalt sett er den høyeste kvartalsavregningen i Tonos historie.

Martinsen opplyser at 80 prosent av Tonos 33 000 registrerte medlemmer er menn. Siden en del medlemmer ikke er aktive og ikke blir framført, er det om lag 20 000 medlemmer som får årlige utbetalinger av forvaltningsselskapet.

Martinsen forteller at det er få låtskrivere som tjener virkelig mye, men mange som får relativt små utbetalinger av Tono.

- I 2018 var det 64 medlemmer som totalt fikk mer enn en halv million utbetalt. Noen få av dem flere millioner kroner. 839 medlemmer fikk over 50 000 kroner - og resten, rundt 19 000 medlemmer, fikk da mindre enn 50 000 kroner, sier Martinsen.

Historisk forklaring

Artist og låtskriver Claudia Scott debuterte som barnestjerne for 50 år siden, men er ikke blant dem som innkasserer mest penger i Artist-Norge, og er heller ikke på Tonos utbetalingstopp. Hun mener utbetalingene gjenspeiler medlemsmassen, som domineres av menn.

MANNSDOMINERT: Claudia Scott mener bransjen fremdeles er mannsdominert, men at kvinnenen kommer. Foto: John T. Pedersen
MANNSDOMINERT: Claudia Scott mener bransjen fremdeles er mannsdominert, men at kvinnenen kommer. Foto: John T. Pedersen Vis mer

- Historisk sett er musikkbransjen mannsdominert, og det kommer klart fram av Tono-utbetalingene, sier Scott.

62-åringen har akkurat sluppet plata «Restless Souls», og turner og lever av å være musiker, låtskriver og artist. Hun sier at de norske låtskriverne på toppen av Tono-lista gir seg selv, og ramser opp navn populære og suksessfulle navn som Bjørn Eidsvåg, Åge Aleksandersen, Karpe-gutta Magdi og Chirag, Henning Kvitnes - og et par kvinnelige kandidater som Kari Bremnes og Ida Wroldsen.

Men hun er sikkert på at vi vil se en utjevning.

- Det er kommet en rekke talentfulle kvinner etter min generasjon. Det er en viss treghet i systemet, og det tar litt tid å etablere seg. Men om noe tid, når flere kvinner blir Tono-medlemmer, vil vi se at den mannsdominerte lista vil endre seg, sier Scott.

Kvinnene kommer

Emilie Christensen i poptrioen No. 4 er ikke overrasket over Tono-tallene, men tror at de vil endre seg etter hvert som stadig flere kvinnelige låtskrivere og artister kommer til.

INSPIRASJON: Emilie Christensen i No. 4 håper flere kvinner vil la seg inspirer til å satse på musikk. Foto: Anders Grønneberg
INSPIRASJON: Emilie Christensen i No. 4 håper flere kvinner vil la seg inspirer til å satse på musikk. Foto: Anders Grønneberg Vis mer

- Det er kommet mange tydelige og sterke kvinnelige låtskrivere og tekstforfattere de siste åra, og det er det viktigste, sier Christensen, og fortsetter:

- Forhåpentligvis vil det inspirere flere jenter til å tørre å satse på musikk, og så får vi håpe tallene endrer seg, sier Christensen, og legger til at Tono er en viktig inntektskilde.

- Stabil inntektskilde

- Tono har hatt en ekstrem økning i sine bruttoinntekter, hele 50 prosent siden 2013. Opphavsrettighetene er viktig for låtskriverne, siden de er en stabil inntektskilde, sier Willy Martinsen i Tono.

At norsk musikkeksport er økende, viser tall fra Tono.

- I 2013 hentet vi inn 30 millioner kroner fra utlandet. Fem år seinere var tallet 80 millioner. Det er tall som viser at norske artister lykkes med sin utenlandssatsing.

Tono-inntekter er basert på musikk som framføres offentlig: fra konsert- og kinosaler, radio- og tv-kanaler, strømme- og filmstrømmetjenester, fra butikker og kafeer - i inn- og utland.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media