Ingen liker deg på Instagram

Drømmer du om en verden uten likerklikk? Den er kanskje rett rundt hjørnet.

SMIL: Vil det forandre hvordan man bruker sosiale medier hvis ingen lenger ser likerklikkene? Foto: Shutterstock/Scanpix
SMIL: Vil det forandre hvordan man bruker sosiale medier hvis ingen lenger ser likerklikkene? Foto: Shutterstock/ScanpixVis mer
Kommentar

Jeg var en gang i et bryllup der brudgommen akkurat hadde kjøpt seg ny bil. En kul gammel bil, en bil for spesielt interesserte. Kvelden før bryllupet hadde han lagt ut et bilde av den på Instagram, nypolert og fin, klar for bryllupspiknik i det grønne. Dagen etter våknet han til 10 000 likes og flere tusen nye følgere.

Brudgommen var over seg. Han hadde aldri sett maken! Helt fantastisk! For godt til å være sant!

Det var det også, noe brudgommens nettsmarte bestevenner avslørte i bryllupstalen sin. De hadde kjøpt likerklikk og følgere fra en snuskete nettside, som gave til mannen som hadde alt.

Det er tross alt den beste gaven man kunne gi.

Annerkjennelse.

Likes på Instagram.

Slik er det ikke for alle. Denne uka annonserte Instagram at de skal teste ut en løsning der brukerne ikke lenger skal kunne se hvor mange likerklikk et innlegg har høstet. De skal heller ikke kunne se hvor mange visninger en videosnutt har hanket inn. Eieren av kontoen skal selvfølgelig kunne overvåke tilbakemeldinger på egen konto, men der antall likes i dag er det første du ser når du åpner appen, må de som er med i testen aktivt lete seg fram til statistikk. Instagram er nemlig bekymret for hvordan likerklikkene påvirker både feeden og brukerne negativt.

I et intervju med Buzzfeed, sier Instagram-sjef Adam Mossieri at de ønsker at brukerne skal fokusere på selve innholdet, ikke hvor mange likes folk håver inn. «Vi vil skape et miljø der mennesker føler seg komfortable til å uttrykke seg fritt», sier han. Og: «Vi hører at folk bli bekymret for hvor mange likes de får».

Eller ikke får.

«Det er meningen at Instagram skal være hyggelig. Så hvorfor får den folk til å føle seg miserable», spurte The Guardian i september i fjor. Artikkelen diskuterte hvordan folks positivt vinklede bilder kunne gi andre mennesker dårlig selvbilde og såkalt FOMO, fear of missing out. Altså følelsen av at andre har begivenhetsrike liv, mens du bare sitter hjemme i sofaen. Og det handler ikke så mye om hva de perfekt iscenesatte influencerne driver med, som hva vennene dine gjør.

Uten deg.

For to år siden konkluderte en britisk undersøkelse med at Instagram var det sosiale mediet som var verst for brukernes psykiske helse. Royal Society for Public Health hadde spurt 1500 unge briter om deres medievaner, og selv om Instagram scoret høyt på muligheten til å uttrykke seg kreativt, ble den også assosiert med angst, depresjoner, mobbing, ensomhet, søvnproblemer og FOMO.

Nå er ikke dette akkurat noe nytt. Hvordan sosiale medier påvirker brukerne har vi diskutert siden Sophie Elise gikk på barneskolen. Ifølge Ipsos' some-tracker har 3. 4 millioner konto på Facebook. 2.3 millioner nordmenn har Instagram. 6 av 10 sjekker kontoen daglig. Det går knapt en måned uten at noen roper varsku om nettbruk. Det er gjort mengder av undersøkelser: Hvordan et likerklikk påvirker hjernen. Hvordan sosiale medier kan skape angst. Hvordan barn og unge bruker det til å utvikle sin egen identitet.

Er det noen som i det hele tatt husker hvordan Facebook var før 2009, da de introduserte like-knappen sin?

Men Silicon Valley har åpenbart lyttet til bekymringene. Og de har noen bekymringer selv. Det er bare en uke siden Twitter-grunder Jack Dorsey fortalte i en TED-talk at noe av det han angret mest på, var at de hadde fokusert så mye på likerklikk og antall følgere da de skapte appen. Nå har Twitter store utfordringer med at plattformen assosieres med hatprat, drittslenging og mobbing. Hvis de skulle gjort det om igjen, hadde de nok ikke laget en liker-funksjon i det hele tatt, sa han. «Den bidrar ikke til hva vi nå vet er viktigst, nemlig sunne innlegg i samtalen og nettverket».

Instagram har ikke sagt så veldig mye om testen sin, annet enn at den ruller ut i disse dager. Det er Canada som er testområdet. «Vi vil at følgerne dine skal fokusere på hva du deler, ikke hvor mange likerklikk du får», er beskjeden brukerne får når de går inn i appen.

Og så skal de se hva som skjer.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.