(Dagbladet.no): Barack Obamas valgkamp var det definitve gjennombruddet for bruk av internett og sosiale medier i politikken.
Men det står ikke like bra til med nye medier-tenkningen i maktsenteret Washington, eller i Obamas ferske administrasjon i Det hvite hus, røper to av dem som jobbet med nettet i Obamas armé av kampanjearbeidere.
En tidendel av bemanningenDa Obama lanserte den nye versjonen av hjemmesiden til Det hvite hus, skrev Dagbladet.no at han ønsker å bli nettpresidenten. Kate Albright-Hanna og Daniel Lie McSwain var blant de som jobbet med nettet som virkemiddel for å få ham dit. Skal vi tro dem, er det et stykke igjen:
- Det er ikke like lett for nye medier-folket i administrasjonen som det var i Obamas kampanje. Nye medier-avdelingen er nå en del av kommunikasjons-avdelingen, og har ikke lenger en egen plass ved bordet. Bemanningen på dette området er bare en tiendel av hva den var under kampanjen, sier de to til DB.no.
Albright-Hanna og McSwain er i Oslo for å snakke på Webforum 2009, en konferanse for profesjonelle webkommunikatører. Under sitt foredrag tidligere i dag viste de eksempler på hvordan Obama-kampanjen brukte nettvideo og epost til å skape engasjement, verve støttespillere og i det hele tatt bygge en samtale rundt valgkampen og Obamas politikk.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger