Ingen seermagnet - tilbake neste år

«Robinsonekspedisjonen» ble aldri den seermagneten TV3 hadde håpet på. Likevel er programmet et av årets mest omtalte.

Elsket og utskjelt tv-vinner

«Robinsonekspedisjonen» er TV3s største satsing noensinne, med en prislapp på rundt 20 millioner kroner.

Programmet ble aldri den suksessen TV3 håpet på og hadde et snitt på i underkant av 300000 seere.

Programideen er hentet fra Sverige, der «Robinsonekspedisjonen» har vært en enorm suksess.

16 mennesker sendes til en øde øy. Der må de klare seg med et minimum av mat i 47 dager. Hver uke stemmes en av deltakerne hjem.

Vinneren kåres av deltakerne, og premien er 250000 kroner.

Programmet har vært omstridt, og ble i Danmark kalt «kannibal-tv». I Sverige tok en av deltakerne livet av seg etter å ha blitt sendt hjem.

«Robinson» er kalt «Reality-tv», en trend der vanlige mennesker settes sammen i ekstreme situasjoner.

I Norge har serien skapt kultbegrepene «øyråd», og gitt ordet «firerbanden» ny mening. Vinneren Christer Falck ble tidlig omtalt som «Riksklysa».

TV3 starter i disse dager jakten på nye deltakere, og i år 2000 er «Robinsonekspedisjonen» tilbake.