Ingen sjokk fra Ullmann

CANNES (Dagbladet): At Nanni Moretti stakk av med den prestisjetunge Gullpalmen overrasket ingen og gledet svært mange. Hans vinnerfilm om en families tap av en sønn når fram til hjertene på de som ser den.

Filmverden takker Ullmann

Liv Ullmanns jury, som åpenbart har hatt engasjerte diskusjoner i et Cannes-år med flere bidrag som deler publikum skarpt i to, har her hedret den menneskelige, ektefølte filmhistorie - og så for eksempel helt bort ifra guruen Jean-Luc Godards tilbakekomst med «Eloge de l'amour» og dens traurige terping på amerikanisering og kulturforfall, ispedd en høyst uklar studie i kjærlighetens ymse stadier. Dette opplagt til forbitrelse for svorne Godard-tilhengere.

Sterkt ganger tre

Kveldens andre vinner, østerrikeren Michael Haneke og hans «La Pianiste» , hører også til festivalens diskusjonstemaer. Hans drama om en sterkt morsundertrykket pianoprofessor med voldsomme seksualfantasier og frustrasjoner fikk tre priser - juryens spesialpris og begge skuespillerprisene til Isabelle Huppert og unge Benoit Magimel - og er i klar Haneke-tradisjon en film man ikke forholder seg likegyldig til med sin kalde skildring av en kvinnes fall, hennes kynisme og følelseskulde.

Med et så særegent kvinnefokus var det ikke så merkelig at en kvinnejury ville hedre den, selv om enkelte forståsegpåere mente pianisten ville være for sterk kost for Ullmann.

Hupperts innsats er strålende, og forhåpentlig får vi Haneke på norske kinoer etter hvert.

Hollywoods mannsterke tilbakekomst i hovedkonkurransen var et av hovedtrekkene ved den 54. Cannes-festivalen.

Friskt med Lynch

Med to regipriser i sekken etter endt dyst må de være fornøyde med resultatet. Joel Coens sobert regisserte, stilfulle film noir «The Man Who Wasn't There» har fått godord uten å skape de store bølger - i motsetning til mannen han deler æren med; David Lynch og «Mulholland Drive» . Det er i alle fall en frisk tildeling fra juryens side. Kanskje har dens eneste villbasse, regissør og Monty Python-medlem Terry Gilliam , stått på for en likesinnet sjel. Lynch oppviser sedvanlig fantasi i sin mangslungne historie om kontrasten mellom drømmefasade og djevelskap i Hollywood. Han forvirrer like mange som han begeistrer med Twins Peaksk atmosfære og surrealistiske ideer til overmål og for noen av oss i overkant.

Fortjent vinner

Morettis vinner, «La stanza del figlio» («Gutterommet»), er en lettelse av en enkelt, innsiktsfullt og rørende fortalt hverdagshistorie om den største tragedien av alle; tre gjenlevende familiemedlemmers strev med å fortsette livet etter tapet av sønn og bror.

Italieneren har det med å være selvbiografisk og småpussig, men tar helt nye veier med denne sin fjerde Cannes-deltaker, et prosjekt han har arbeidet med i flere år. At han også viser oss lys i mørket i en bevegende film, forsterker opplevelsen.

Og bevegende menneskelighet er til og med viktig.