INGEN SPILLMESSE UTEN: På de fleste stands på spillmesser - og andre messer der mange menn ferdes - finner du såkalte booth babes. Foto: Popculturegeek.com under en CC-lisens.
INGEN SPILLMESSE UTEN: På de fleste stands på spillmesser - og andre messer der mange menn ferdes - finner du såkalte booth babes. Foto: Popculturegeek.com under en CC-lisens.Vis mer

Ingen spillmesse uten lettkledde damer

Booth babes er bransjens lokkemat.

|||

 For noen uker siden ble den årlige spillmessen E3 nok en gang avholdt i Los Angeles. Her ble alle de store, kommende spillene vist fram flere måneder før de slippes - noe man skulle tro var attraksjon nok for de tusenvis av spillinteresserte tilskuerne som kommer fra hele verden i ens ærend.

Men det er det altså ikke, skal man tro utviklerne og utgiverne som hvert år blåser store summer på de overlessede messeområdene sine. Ikke bare forsøker de å overgå nabostanden med ruvende installasjoner og øredøvende spillstøy - det aller viktigste kortet på hånda er de innleide damene, såkalte booth babes.

Du ser dem overalt på messegulvet, gjerne flere på hver stand. Jobben deres går ut på å være blikkfang for de mange messegjestene som tilsynelatende raver rundt i spillørska. Jentene trenger ikke vite noe som helst om spillet de fronter, det eneste de må tenke på er å ta seg godt ut og smile til de forbipasserende. Helst med så lite klær på seg som mulig.

Fenomenet er langt i fra nytt, og er kjent også i andre bransjer - tenk bare på de klassiske bikinidamene som like gjerne viser fram nye biler som automatvåpen. Kanskje meningen her er å myke opp produktet, å innføre noe feminint i en svært maskulin verden - samtidig som et blikkfang alltid vil være et blikkfang.

Spillbransjen er kanskje også maskulin, men på en helt annen måte. Det er ikke til å komme unna at flesteparten av de besøkende på E3-messen er menn (eller gutter, alt etter som), og ikke alle disse er bortskjemte på pene jenter som ønsker deres oppmerksomhet.

Om det ikke blir for mye av det gode, og booth babene faktisk skremmer bort folk som bare vil se på spillene i ro og mak, er det unektelig effektivt. Der de fine damene står, stimler det samtidig til med interesserte tilskuere med lange blikk og kameralinser.

LOKKEMAT? Da Nintendo viste fram sin nye spillmaskin Nintendo 3DS, var de lenket fast til et titall pene jenter. Foto: EPA/MIKE NELSON/SCANPIX
LOKKEMAT? Da Nintendo viste fram sin nye spillmaskin Nintendo 3DS, var de lenket fast til et titall pene jenter. Foto: EPA/MIKE NELSON/SCANPIX Vis mer

Om du søker etter bilder av et elektronisk produkt hos et av bildebyråene, er du garantert å hovedsakelig finne bilder der produktene vises fram av pene modeller med store smil.

At disse bildene er å foretrekke framfor rene bilder av produktene, blir tydelig om man bruker dem på forsiden av en nettavis som Dagbladet.no (denne saken her går for eksempel ganske sikkert bra, og har sannsynligvis en fin plassering på forsiden).

Pene jenter, gjerne lettkledde, tilsvarer flere klikk. Med slike resultater er det kanskje ikke rart at verdens største spillprodusenter ikke har gjort mer for å kvitte seg med en tradisjon som, skal man være ærlig, er ganske harry.

I 2006 ble det faktisk nedlagt et forbud mot booth babes på E3-messen, og utgivere som hadde for lettkledde kvinner på messeområdet sitt risikerte bøter på 5000 dollar. Forbudet ble ikke begrunnet, men kom i en tid der det var rettet spesielt mye kritikk mot sex- og voldsfikseringen i spillbransjen. Et par år seinere var forbudet opphevet, og teknologi og naken hud var atter i skjønn forening.

Og det ser ikke ut til å ende med det første. Selv de aller største spillselskapene bruker booth babes flittig, uten at det løftes så mye som et øyenbryn.

Under årets E3-messe toppet det seg da Nintendo på sin pressekonferanse for første gang skulle vise fram sin nye håndholdte spillmaskin, Nintendo 3DS. Ut på scenen kom anslagsvis 50 pene damer, med spillmaskinene lenket til kroppene sine. Skulle man prøve dem - maskinene, altså - måtte man samtidig tråkke over et par intimgrenser.

Ironisk nok var det de spillutviklerne som i størst grad henvender seg til barn, kvinner og familier, med treningsspill og andre «lette» spillformer, som i år hadde de drøyeste messepikene. Aldri har vel markedsføringen vært fjernere fra målgruppen. Men du kan banne på at spillene fikk pressedekningen de trengte.

LES DAGENS FREDAG: Denne saken er hentet fra dagens utgave av Dagbladet FREDAG.
LES DAGENS FREDAG: Denne saken er hentet fra dagens utgave av Dagbladet FREDAG. Vis mer