Ingen summetone

ER KVINNERS favorittsamtaleemne skjønnhet og egenpleie, slik Telenor synes å tro? Jeg er ikke mindre beroliget etter å ha lest svarinnlegget fra «oss reklamejentene i Telenor» der dere forklarer tankene bak «Vi snakkes\'-kampanjen». Dere skriver at det er typisk at jeg henvender meg til den mannlige Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas i min kommentar 6.mars når det i realiteten er kvinner som står bak annonsen. Faktum er at det ikke kunne falle meg inn at kvinner ville seg selv så vondt.

Dere skriver at dere blant annet ønsker at folk skal bli bedre til å kommunisere med hverandre. Hvordan vil dere da forklare disse kjedelige tallene: En opptelling av jenteordene i annonseserien viser at over halvparten handler om skjønnhet og egenpleie, 15 ord om følelser og de nære ting og 7 ord om sport og fritidsaktiviteter. I mannsuniverset er nesten halvparten av ordene knyttet til sport og aktiviteter, 12 ord handler om bil, 7 ord om håndverk, og 6 ord om stereoanlegg.

Slik skal vi altså forstå hverandre: Kvinner er mest opptatt av hvordan hun tar seg ut, og av aktiviteter som ikke gir mening uten at hun blir sett av noen (les: Hun er den andre). Mannen kan kose seg med aktiviteter som gir mening i seg selv.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dere skriver også at dere har fått publikumsprisen gjennom Dagbladets Magasinet for denne annonsen. Jeg skjønner at dere er glade for det, men det understreker bare mitt poeng - at denne annonsen er uttrykk for symbolsk makt. Kategoriene bygger på myter, og myter er nærmest umulige å gripe fordi det er ingen som ser dem. Roland Barthes ville sagt at de nettopp virker gjennom sin omfattende oppslutning.

JEG SER AT dere har laget en annonseserie der vi skal lære hverandre bedre å forstå på tvers av kjønn, alder og etnisk opprinnelse. Det synes jeg er en fin tanke. Problemet er at dere forenkler til det fordummende. Dere forsvarer dere med å spørre meg «hva tror du mange gutter egentlig mener om «burnout» og «AG3»? » Det vet jeg ikke. Men jeg synes vel ikke det er med på å gi meg en bedre forståelse av menn. Og jeg tviler på at bestefar ville vært fornøyd med ord som «lårhals », «middagshvil » og «fyrstekake ». Politikk derimot, visste han en hel del om. Mens i mitt liv spiller middagshvil en sentral rolle.

Mennesker er forskjellige, og takk for det. De lar seg ikke så lett kategorisere etter kjønn, alder og etnisk opprinnelse. Med litt godvilje kan annonsens punchline «Vi snakkes» tolkes dit hen at disse stereotypiene kan diskuteres. Det har dere i det minste fått til.