Ingen vil ha de over 50

At NRK ignorerer to millioner potensielle seere, er vanskelig å forstå.

MANGFOLD?  Hvorfor løper NRK etter de andre? spør Bull. Kåre Magnus Bergh og Ingrid Gjessing presenterte tv høsten nylig.
MANGFOLD? Hvorfor løper NRK etter de andre? spør Bull. Kåre Magnus Bergh og Ingrid Gjessing presenterte tv høsten nylig. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

TV-kanalene har presentert sin høstmeny og medieeksperter og journalister har konkludert med at det blir tidenes kamp om seerne på beste sendetid.

Hvilke seere? Jo, de mellom 15 og 50 sier TV Norge, - de mellom 20 og 49 sier TV2, - de mellom 20 og 40 skriver NRK når du får tilbakemelding på et programforslag.

Men hvem vil sende TV for de som ser på TV?

Alle seerundersøkelser konkluderer med at tenåringer og unge voksne søker til andre plattformer enn det lineære tilbudet. Dermed kan vi kutte ut de mellom 15 og 25 . Det er også TV Norges konklusjon. Fra 25 - 40 har de fleste av oss det travelt med små barn i en familiesituasjon og det hører med til unntaket når det er mulig å sette seg ned foran TV-apparatet mellom 1900-2100. Nettopp i det tidsrommet TV-kanalene bruker mest penger på norske TV-produksjoner. Likevel registreres det et betydelig antall seere på det som på fagspråket kalles primetime, men samtlige TV-kanaler klager over at det er feil seere. De er for gamle,- de er over 50.

Demografien i Norge viser at det er over to millioner nordmenn over 50 år, mens det er 1,5 millioner mellom 25 og 50. Statistikken viser at de over 50 aldri har hatt større kjøpekraft, som de også benytter seg av. Spørsmålet blir da om de varene gamlingene kjøper blir reklamert for. Ja, for det er reklamekronene som finansierer de kommersielle TV kanalene og det er markedsavdelingene i de samme TV-kanalene som hyler høyest over feil demografi. Spørsmålet blir da om det fortsatt er slik at det er de klassiske varene bind og bleier som styrer reklamekronene? Det er klart mindre behov for dette tilbudet etter femti, men er det riktig at reklame for disse varene fremdeles er så dominerende at hele den norske TV-verden styres etter det? Er det slik at en femtiåringens handlekurv ikke er interessant i den kommersielle verden? Jeg tviler, men pengene bestemmer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer