TV-KVELD Linn Skåber er vertinne for utdelingen av årets TV-sending Komiprisen. Hun har tidligere selv vunnet prisen som beste kvinnelige artist.
 
Foto: Frank Karlsen / Dagbladet
TV-KVELD Linn Skåber er vertinne for utdelingen av årets TV-sending Komiprisen. Hun har tidligere selv vunnet prisen som beste kvinnelige artist. Foto: Frank Karlsen / DagbladetVis mer

Ingenting å le av

Er det noen vits i Komiprisen uten standup?

Kommentar

KOMIPRISEN «prøver å fornye seg», heter det i NRK, som skal sende prisutdelingen.

Resultatet er ikke innovativt: Inn kommer nye kategorier for skjermkomikere, det vil si beste kvinnelige og mannlige TV/film/nett-komiker. Ut går kåringen av årets standupkomiker, den kategori mange av oss har oppfattet som prisens mest sentrale. Ut går også årets beste nummer, den kategori som tydeligst hedrer tekstforfatterens arbeid.

INNEN STANDUPMILJØET er reaksjonene sterke, og showboikott antydes. «Skandale», sier Terje Sporsem på Twitter. «Trist», mener Nils-Ingar Aadne. «Da er det vel bare å gå for hedersprisen i 2048», ironiserer Ørjan Burøe. Samtidig latterliggjøres scenejuryen, som i år består av Annette Mürer, Tor Andersen, Simen Sand, Svein-Helge Høgberg, Roald Øyen, Maja Løvland og Merete Lingjærde. Snittalderen er 60 år. Lisa Tønne kaller dem «eldre enn sola».

Selv spør jeg meg hva som er poenget med prisen. Å hedre det beste i norsk humor, eller å få tid til mest mulig egenreklame for flest mulig TV-programmer i TV-showet 24. august? Man kan mistenke det siste. Om det første var hensikten, var standup-kategorien selvskreven. Det er her aktiviteten er høyest og utviklingen går raskest.

STANDUPKOMIKERNE blir fortsatt bedømt, sier NRKs prosjektleder Stian Malme, i «alle de andre kategoriene det er naturlig å vurdere dem i». Vi får tro det er snakk om beste sceneshow, beste kvinnelige og mannlige artist på revy og komediescenen, beste gjennombrudd og publikumsprisen. Men soloshowene som er nominert i disse kategoriene i år er konseptuelle show med styrt dramaturgi, uten standupens spontanitet. Forhåpentlig hedres tekstforfatterne fortsatt i fagprisen, der de nominerte ikke offentliggjøres før utdelingen.

INNTIL NÅ har standup vært sin egen kategori, i prisutdelingen som i publikums bevissthet. Slik bør det også være. Det er en vesensforskjell mellom å spille en rolle i en lenge forberedt ensembleoppsetning der en eller flere andre har skrevet manus, og å framføre egne tekster alene foran et publikum, i ett med øyeblikket, uten backup, uten klipping eller redigering. I standup må komikerne vise hvor kreative de selv er. På en og samme tid er det humor på sitt mest grunnleggende og sitt mest krevende. Å stryke det fra Komiprisen kan sammenliknes med å arrangere ski-VM uten langrenn.

SLIK UNDERKJENNES humoren som fag, og slik utdefinerer Komiprisen seg selv. Det er ikke noe å le av.