Ingenting er gratis

Ifølge en meningsmåling foretatt av Aftenposten ønsker 43 prosent av Norges befolkning at NRK skal reklamefinansieres i stedet for lisensfinansiering. Det er en hyggelig tanke. Selv om det både er tryggere og mer sannsynlig at julenissen betaler.

Selvsagt ville det være hyggelig å slippe NRK-lisensen. Den monner i husholdningsbudsjettet. Men reklamefinansiering er ikke bare en seddelpresse der det bare er å trykke på knappen. Skulle NRK bli fullt reklamefinansiert i dag, hadde ikke resultatet blitt gratis TV2 og gratis NRK. Det hadde blitt at Norge slet med to kommersielle kanaler som begge gikk med underskudd.

  • I dag tar NRK inn 3 milliarder kroner i lisens fra seerne. Til sammenligning selger TV2 for 1,2 milliarder i reklame. Skulle NRK ta inn dagens inntekter i reklame, måtte reklamemarkedet tredobles over natten. Det vil ikke skje. Og skulle det skje hadde vi fått veldig dyr tannpasta. Selv reklame må betales av noen.
  • I stedet for et tredoblet reklamemarked ville vi fått NRK og TV2 som tyver på samme marked. Ikke glem at TV2 er den eneste norske reklamekanalen som noensinne har klart å gå med overskudd. Hvis TV2 måtte dele sitt reklamemarked med NRK hadde resultat måtte bli mindre penger til begge. Men vi hadde fått mer reklameplass til salgs og prisen på reklametid i fjernsyn hadde sunket. Og både Aftenposten, Dagbladet og øvrig norsk presse hadde fått problemer med annonseinntektene dersom NRK mot alle odds klarte å selge for tre milliarder i reklame.
  • I et land så lite at det må subsidiere skjønnlitterære bøker, en vare som er svært billige å produsere i forhold til TV-programmer, er det naivt å tro at markedet kan finansiere to store allmennkringkastere. Det finnes det bare ikke nok tampongreklamer til. Norske programmer på norsk er per definisjon programmer for spesielt interesserte, og derfor svært dyre å lage per seer.
  • Det er enda mer naivt å tro at noe som vagt lignet på NRK kunne bestått dersom gildet skulle reklamefinansieres. Da måtte Da Capo først målrettes mot 15-24 årssegmentet, før P2 ble nedlagt og Barne-tv droppet.
  • På lang sikt er det et større problem for TV og Internett at ny teknologien vil gjøre det lettere for folk å velge bort reklamen, selv om den dyttes på oss i bøtter og spann. Å finansiere framtidas NRK med gårsdagens inntektskilder ville være lite gjennomtenkt.