Ingvild debuterer blant de store – og gleder regnskapsføreren

Novellesamlingen til debutant Ingvild Rishøi (28) blir hovedbok i Bokklubben Nye Bøker. Hun er i selskap med Anne B. Ragde og Anne Holt.

Forfatteren selv gleder seg til å si det til regnskapsføreren sin.

– Jeg satt på toget da redaktøren min ringte med beskjeden, og trodde ikke det var sant. Jeg måtte be henne si det flere ganger, forteller voksenbokdebutant Ingvild Rishøi. I begynnelsen av juli fikk hun beskjed om at novellesamlingen hennes «La stå» skulle bli hovedbok i Bokklubben Nye Bøker. Tidligere i år debuterte hun med barneboka «Unbrakomonsteret» sammen med illustratør Inga Sætre.

Gir frihet

Det er svært sjeldent at en debutant blir plukket ut som Bokklubbforfatter, og det er også uvanlig at en novellesamling blir hovedbok.

I tillegg til Rishøi er romanene til Henrik Langeland, Unni Lindell, Anne Holt, Roy Jacobsen og Ketil Bjørnstad hovedbøker i høst. Av oversatt litteratur finnes Stieg Larsson, Liza Marklund og den mer ukjente Markus Zusak på Bokklubbens høstliste.

– Ifølge Bokklubben betyr det å bli hovedbok et automatisk salg på 20 000 bøker. Hva betyr dette for deg økonomisk?

– Det første jeg tenkte var at «Nå blir jeg rik!». Jeg blir i alle fall rikere enn jeg var før. Dette gir meg mye mer frihet til å skrive, sier Rishøi, som til vanlig jobber i barnehage og på en gravlund. Da hun i fjor viste regnskapet sitt til regnskapsføreren sin, sa han ironisk «Oi, her var det mange store tall».

– Og så anbefalte han meg å bli bokklubbforfatter, fordi det er de eneste som tjener penger – som om det er noe man kan velge. Jeg gleder meg til å vise ham regnskapet for i år. Men det viktigste er at jeg får nådd ut til så mange lesere.

INN I DET GODE SELSKAP: Ingvild Rishøi blir bokklubbforfatter denne høsten. Foto: SIV JOHANNE SEGLEM
INN I DET GODE SELSKAP: Ingvild Rishøi blir bokklubbforfatter denne høsten. Foto: SIV JOHANNE SEGLEM Vis mer

Rishøis noveller er melankolske fortellinger fortalt fra både barns og eldre menneskers ståsted.

Ingen klippekort

Redaktør i Bokklubben nye bøker Tuva Ørbeck Sørheim forteller at Bokklubbens konsulenter ble så begeistret for Rishøis bok at hun skjønte hun måtte lese den selv.

– Og jeg likte den veldig godt. Den er godt skrevet, med stor språklig kontroll, og er lettlest samtidig som det er en veldig sårbarhet i den. Forfatteren er en god observatør og en god forteller.

– Hvilke kriterier velger dere hovedbøker etter?

– Vi ønsker oss en liste med bredde, forskjellige bøker som kan begeistre et stort publikum. Leserne våre ønsker seg de store navnene, men også noe som overrasker.

– Ville dere utgitt de nye bøkene til Anne B. Ragde eller Unni Lindell hvis de hadde vært virkelig dårlige?

– Det er forskjell på å ha et kjent navn og ikke ha det. Leserne kan bli sinte hvis du kutter ut visse navn. Men ingen har klippekort hos oss.

– Hvor viktig er det at bøkene er tilgjengelige?

– Dersom du skriver smal, avantgardistisk litteratur, er ikke Bokklubben riktig kanal. Tilgjengelighet er viktig. Jeg må tenke at dette er ei bok mange vil like. Men det betyr ikke at bøkene skal være fri for motstand. En bokklubbok skal både bekrefte og utfordre.

LES OGSÅ: