Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Dagbladet mener:

Inkassoprofitørene får som fortjent

Det er riktig å gripe inn mot inkassobransjen skyhøye gebyrer. I neste runde kan politikerne også se på om statens gebyrer står i forhold til tjenestene.

FARLIG STRATEGI: Klarer du ikke å betale gjeld, kommer inkassobyråene. Men hva er det rimelig at de skal ha for jobben? Illustrasjon: NTB scanpix
FARLIG STRATEGI: Klarer du ikke å betale gjeld, kommer inkassobyråene. Men hva er det rimelig at de skal ha for jobben? Illustrasjon: NTB scanpix Vis mer
Meninger

En arbeidsgruppe oppnevnt av regjeringen foreslår at inkassoselskapene ikke lenger skal få kreve inn feite gebyrer ved ubetalte bompenger, telefon- eller legeregninger. Til sammen vil forbrukerne spare rundt to milliarder i året, ifølge Dagens Næringsliv. Konkret innebærer forslaget kraftig reduksjon av gebyrene på mindre beløp som ikke er betalt. Alle krav under 500 kroner omfattes, noe som er en tredel av alle inkassosaker. Det skal bare være lov med fire purringer og et samlet gebyr på 240 kroner, mot 700 i dag. For et slikt krav som betales etter første betalingspåminnelse, blir gebyret 70 kroner mot 350 i dag, en reduksjon på 80 prosent. Her må regjeringen følge opp og gjennomføre disse forslagene i en ny inkassolov.

UMODENT PENGEBRUK: Silje og Edvard blir konfrontert av Luksusfellens Hallgeir Kvadsheim og Magne Gundersen. De to skylder over 200 000 kroner i inkassosaker. Video: TV 3. Vis mer

Forslaget er ikke like radikalt eller gunstig for forbrukerne når det gjelder høyere beløp. For beløp fra 10.000 kroner og oppover er reduksjonen i gebyrer svært beskjeden. Samfunnsmessig er det her vi finner de største problemene. Antall inkassosaker har økt hvert år siden 1980 og er nå oppe i fem millioner saker. Ved utgangen av 2018 hadde nordmenn 21 milliarder i forbrukslån som hadde gått til inkasso. Til sammen omfattet det 470.000 lån, en økning på 18 prosent.

Disse tallene gjenspeiler flere usunne forhold. En viktig grunn til innstramninger i bransjen, skyldes superprofitt. Inkassoselskapene har svært gode tider. I første halvår i fjor hadde selskapene i gjennomsnitt en driftsmargin på vel 16 prosent, men ifølge arbeidsgruppen har flere aktører en margin på opp til 70 prosent. En av grunnene til dette er automatisering som senker kostnadene, men hvor gevinsten ikke deles med kundene.

Et annet spørsmål er samrøret mellom inkassobransjen og banker som spesialiserer seg på forbrukslån til fattige kunder, herunder mange som ikke er betalingsdyktige. Her finnes forhold som likner på allianser som bare har til hensikt å flå de fattigste inn til skinnet. Myndighetene bør gripe langt mer omfattende og radikalt inn i denne type virksomhet.

Det finnes mange typer gebyrer politikerne bør se nærmere på. Parkeringsselskapene er blant de grådigste, men går visst under radaren fordi avgiftene rammer bilister. Staten er likevel den største grossisten i avgifter som ikke harmonerer med tjenesten som utføres. Det er et godt sted å begynne når inkassoprofitørene har fått som fortjent.