Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Inn i foreldrerollen

Ingress

Meninger

Foreldre som krever mer av sine barns lærere enn lærerne selv synes er tilbørlig, har vært helgens debattema. Lærere forteller om foreldre som ber dem hente barna hjemme og gi dem coachingtimer utover den ordinære undervisningen. I Oslo har foreldre forsøkt å gi skolen ansvaret for at elevene bestiller limousine til skoleballet, bedt skolen ringe hjem til dem når læreren er syk eller be om å bli ukentlig orientert av rektor om hvordan miljøet er i klassen. Det er en ny utvikling. Det gjelder et mindretall, men et økende mindretall.

Hvis foreldre er mer engasjert i barnas skolegang enn før, er det en utvikling som har mye positivt for seg. Det er en bevegelse i en retning som på mange måter er ønsket. Respekten for autoriteter i samfunnet har blitt mindre. Elever og foreldre forventes ikke lenger å ha et ukritisk og underdanig forhold til lærerstanden. Skottene mellom hjem og skole har blitt mer åpne, og det har blitt lettere å samtale og samarbeide om elevens skolegang. Og opplevelsen av å bli stilt krav til, er gjensidig: Også foreldre erfarer at de forventes å ta aktivt del i den delen av skolearbeidet som skjer hjemme ved kjøkkenbordet.

Men noen foreldre får urealistiske ideer om hva skolen kan og bør gjøre for barnet deres. I det moderne Norge, der markedstankegangen står sterkt og også etter hvert gjennomsyrer de statlige institusjonene, er det lett å føle seg som kunde eller bruker også i situasjoner der rollene er annerledes. På en rekke samfunnsarenaer oppfordres nordmenn til å stille krav, signalisere misnøye og bruke sin forbrukermakt. Men rollene som kunde, borger og forelder er ulike. Man kan ikke alltid møte den som sitter på den andre siden av bordet, med forventning om at det er den andres oppgave å legge til rette. En slik innstilling går ut over respekten for læreren som fagperson.

Foreldreengasjement er en stor ressurs. Men det er stor forskjell på å ønske en løsning på et problem, og å forvente at institusjonene løser det. Forhåpentlig kan helgens ordskifte bidra til at de få foreldrene som kunne tenke seg å klatre litt for høyt opp på barrikadene, møter lærerne med en bedre forståelse av sin egen funksjon - og unngå at barnet de vil så vel, blir en kasteball.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media