Inn i Terjes verden

MOLDE (Dagbladet): Terje Isungsets verden består av sauebjeller, hjulkapsler, steiner, trestokker, blikkplater, en båtmotor - og et slagverk satt sammen av 200 ulike komponenter. I kveld åpner han jazzfestivalen i Molde med sine instrumenter.

I ti år har perkusjonisten, trommeslageren og munnharpisten eksperimentert med disse høyst uorginale instrumentene, men han har aldri tatt utstyret i bruk i den grad som han akter å gjøre i kveld.

- Jeg er spent, og jeg gleder meg veldig, sier Isungset om å framføre «drømmejobben», som han har kalt «Floating Rhythms».

Konserten blir for øvrig tatt opp, og blir mannen bak verket fornøyd, kan resultatet bli å finne på CD.

Dagbladet var med på deler av generalprøven i går kveld, og tørr tippe at det skal bli vanskelig å holde igjen med å hive seg inn i hallingen og ta et realt technokast - og overlate resten til rytmene - i jazzens vold.

Kontrastfylt

- Men det er også mange svært stille perioder i dette verket. Det er blitt et variert verk, synes jeg. Jeg får fram mitt budskap.

- Hva er budskapet?

- Essensen er kontrastene mellom natur og industri, tradisjonsmennesker og mennesker påvirket av det moderne. Resten får hver og en finne ut selv, sier Isungset, som selv har hentet inspirasjonen i fjellenes stillhet.

Savner musikervenn

Siden oktober har han arbeidet med bestillingsverket - og nå har han samlet sammen de beste musikerne han har spilt samen med opp igjennom sin mangslungne karriere. Bortsett fra én. Den nigerianske opposisjonelle multikunstneren Ademola Onibon Okuta er, sammen med flere andre familiemedlemmer, sporløst borte.

- Vi har forsøkt å spore ham opp i det usannsynlig korrupte landet, uten å lykkes. Vi blir bare bedt om ikke å spørre. Ademola er som sunket i jorda, sier Isungset, bekymret for hva som kan ha skjedd med musikervennen.

STOKK OG STEIN: Terje Isungsets musikalske kaos, bestående blant annet av bjørkestammer, kubjeller, steiner og ulike metaller.