Inn i varmen

Stylistene er undervurdert i motebransjen i Norge. Anne Rustad vil gi landets beste stylister et navn og en bedre hverdag.

Agentbyråer for stylister finnes i hele moteverdenen, men ikke i Norge. Stylistene er idérike og oftest den kreative parten under et oppdrag, men i Norge er deres arbeid likevel undervurdert. Stylistene kommer stort sett i skyggen av fotografen og får heller ikke den kreditten de fortjener, verken i status eller penger.

Tidligere modell Anne Rustad (28) har tatt tak i dette og nylig startet agentbyrået Pudder Pro. for de antatt beste stylistene i Norge. Hun vil gjøre forholdene bedre både med tanke på stylistenes arbeidssituasjon og økonomi.

- Jeg vil samle de beste norske stylistene under samme tak. De trenger et felles navn og ikke minst noen til å ta seg av det praktiske, sier Anne Rustad.

- Stylistene blir kolleger istedenfor konkurrenter. De kan samarbeide og videreutvikle ideer som de kan ha utbytte av i fellesskap, sier Anne.
Det er et tydelig behov for et slikt byrå her i Norge. Kunder har tidligere gått til utlandet for å få tak i stylister fordi de ikke har visst hvor de kan finne dyktige folk.

Produsent og tidligere toppmodell Jan Schüssler ser tydelig utviklingen i motebransjen. - Det er et voksende marked og et stadig økende behov for ulike stylister, sier Schüssler.

- Men det kreves spesialiserte stylister, ikke bare de som kan sminke og hårstyling for fotografering. Bransjen trenger kreative og effektive stylister som har kompetanse i ulike retninger, mener Schüssler.

KREATIV TRIO: Anne Rustad har fått med seg to av landets kanskje fremste stylister i Pudder Pro., Jojo og Kjell Nordström.