Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Inn i varmen

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SAMLEPLATA HAR HATT

et rykte som bastarden i plateindustrifamilien. Den er billig i drift, krever lite nytenkning og har ofte økonomisk inntjening som eneste formål. Det er ingen hemmelighet at de norske avdelingene hos de multinasjonale plateselskapene lever av slike utgivelser. Fjorårets salgstall på rundt 50000 solgte eksemplarer av hver «Absolut Music»-utgivelse viser at dette er en sikker inntektskilde, i motsetning til en gjennomsnittlig norsk artist.

I DEN MUSIKALSKE

undergrunnen derimot har samleplata historisk sett hatt en helt annen funksjon. Noen av de gjeveste utgivelsene innen garagerock, freakbeat, girlgroup, northern soul, reggae og punk finnes, foruten noen sjeldne sjutommere, utelukkende på samleplater. Et av prakteksemplene på dette er «Nuggets Original Artyfacts from the First Psychedelic Era 1965- 1968», satt sammen av Lenny Kaye. Andre ikke like kjente, men vel så bra, er «Pebbles Series», «Back from the Grave» og «Teenage Shutdown». Foruten å være en samling av knallgode låter, er dette dokumentasjon av musikkhistorie.

SAMLEPLATA KAN OGSÅ

fungere som en måte å få musikken ut til folket på. Den obskure sjangeren northern soul, med sitt utspring i Wigans Casino i Wigan i Nord-England på begynnelsen av 70-tallet, hadde vært et glemt kapittel hvis ikke ihuga vinylsamlere hadde tatt seg tid til å sette sammen glimrende samleplater. På samme måte har Trojan Records gjort underverker for ska, rocksteady, reggae, dub og dancehall. Sistnevnte sjanger opplever for tida stort oppsving i popularitet med Sean Pauls hit «Get Busy».

NÅ HAR OGSÅ

den kommersielle delen av platebransjen fått øynene opp for at samleplata kan ha andre funksjoner enn utelukkende som økonomisk inntektskilde. Stadig oftere blir dj-er og andre musikkspesialister bedt om å sette sammen samleplater fra selskapenes fyldige backkataloger. Soulplata «Summer Fling» (Sony Music), satt sammen av dj og musikkskribent Audun Vinger, er et glimrende eksempel på det. Her slår man to fluer i en smekk: Gamle skatter går ikke tapt, og man får den gode musikken ut til folket. Et eksempel til etterfølgelse!