RISTER LØS: Hun har fortsatt en unik posisjon i norsk musikkliv etter snart 30 år som nasjonal førstesangerinne. Men det er gøy å se henne slippe seg løs og gi sitt modne publikum noe litt til venstre for hva de kanskje forventer. I går slapp hun gospelen løs på et relativt intetanende publikum i staselige Drammens Teater. I bakgrunnen bassist Gjermund Silset, gitarist Børge Pettersen Øverleir og tangentnestor Per Kolstad, Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
RISTER LØS: Hun har fortsatt en unik posisjon i norsk musikkliv etter snart 30 år som nasjonal førstesangerinne. Men det er gøy å se henne slippe seg løs og gi sitt modne publikum noe litt til venstre for hva de kanskje forventer. I går slapp hun gospelen løs på et relativt intetanende publikum i staselige Drammens Teater. I bakgrunnen bassist Gjermund Silset, gitarist Børge Pettersen Øverleir og tangentnestor Per Kolstad, Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADETVis mer

Innerst i julesjelen finner Sissel gospelmusikken

Verdt å få med seg når vår vokale førstedame rister løs og heller BBQ-saus på ribba.

KONSERT: DRAMMEN (Dagbladet): Det føles som det er noe uatskillelig med jula og Sissel Kyrkjebø. Står hun ikke alltid der, som en av våre nasjonale helligdommer, i fin kjole og synger julesanger finere enn noen andre?

Nei, hun gjør ikke det alltid.

Men det er kanskje det mest suksessfulle hun gjør når hun først gjør noe:

Sist gang var sammen med Odd Nordstoga for fire år siden, i førjula 2009. Da hadde de allerede sjokksolgt et sekssifret antall juleplater fra strategisk posisjon i dagligvarehandelen, og tok en fortjent æresrunde i landets konsertsaler. Før det igjen, i 2006, sang hun på den populære Grammy-nominerte juleplata «Spirit of the Season» med The Mormon Tabernacle Choir, som lå på førsteplass på Billboards klassiskliste da den ble gitt ut i 2007.

BBQ-saus på ribba Nå er det ingen ny plate å selge, men en ny idé: Sissels gospeljul.

Forsterket med en vokal gospeltrio fra New York blir det vanskelig å stå helt stille foran der i fin kjole og synge pompøse julesanger på gamlemåten.

Sissel rister løs, blåøyd duvende rundt i en sangtradisjon der det er mer glede, mer fart og mer moro.

Her er det lite pinnekjøtt, det blir barbecuesaus på ribba, coleslaw i stedet for surkål, og varsomme injeksjoner av baptistkirke og allsangvennlighet også i det mest obligatoriske norske julekonsertrepertoaret.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Drar ned snittet Muligens kommer denne gospelvendingen litt brått på for hennes godt voksne publikum, og de oppfører seg ikke akkurat som en baptistmenighet i den flotte teatersalen. Men det funker forbausende godt rent musikalsk. Hun juler til «Amazing Grace» akkurat passe mye, gospelkoringene løfter selv de trausteste innslagene på settlista.

Når New York-trioen med Darryl Tookes i spissen (han omtaler henne konsekvent som «Sizzle») tar over «Jul med din glede» på kalkulert sjarmende amerikansk-norsk, kan pensjonistene i salen mimre tilbake til Deep River Boys og underholdningsprogrammer fra rikskringkastingens spede begynnelse. Med sine 44 år trekker Sissel aldersgjennomsnittet godt ned her.

«Sissel i Memphis»? Et par virkelige høydepunkter: Når Sissel sneier innom countrysoul på Elvis' «Crying In The Chapel» - der sitter man plutselig og drømmer om et framtidig comebackalbum, «Sissel i Memphis». Eller når man ser gitarist Børge Pettersen Øverleirs smil når de raser gjennom Paul Simons gospeleksersis «Gone At Last» - mer moro enn dette får ikke norske proffmusikere i julekonsertsesongen.

Og sjelden har de hatt det mer moro i bakgrunnen av Sissel Kyrkjebø.