RISTER LØS: Hun har fortsatt en unik posisjon i norsk musikkliv etter snart 30 år som nasjonal førstesangerinne. Men det er gøy å se henne slippe seg løs og gi sitt modne publikum noe litt til venstre for hva de kanskje forventer. I går slapp hun gospelen løs på et relativt intetanende publikum i staselige Drammens Teater. I bakgrunnen bassist Gjermund Silset, gitarist Børge Pettersen Øverleir og tangentnestor Per Kolstad, Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
RISTER LØS: Hun har fortsatt en unik posisjon i norsk musikkliv etter snart 30 år som nasjonal førstesangerinne. Men det er gøy å se henne slippe seg løs og gi sitt modne publikum noe litt til venstre for hva de kanskje forventer. I går slapp hun gospelen løs på et relativt intetanende publikum i staselige Drammens Teater. I bakgrunnen bassist Gjermund Silset, gitarist Børge Pettersen Øverleir og tangentnestor Per Kolstad, Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADETVis mer

Innerst i julesjelen finner Sissel gospelmusikken

Verdt å få med seg når vår vokale førstedame rister løs og heller BBQ-saus på ribba.

KONSERT: DRAMMEN (Dagbladet): Det føles som det er noe uatskillelig med jula og Sissel Kyrkjebø. Står hun ikke alltid der, som en av våre nasjonale helligdommer, i fin kjole og synger julesanger finere enn noen andre?

Nei, hun gjør ikke det alltid.

Men det er kanskje det mest suksessfulle hun gjør når hun først gjør noe:

Sist gang var sammen med Odd Nordstoga for fire år siden, i førjula 2009. Da hadde de allerede sjokksolgt et sekssifret antall juleplater fra strategisk posisjon i dagligvarehandelen, og tok en fortjent æresrunde i landets konsertsaler. Før det igjen, i 2006, sang hun på den populære Grammy-nominerte juleplata «Spirit of the Season» med The Mormon Tabernacle Choir, som lå på førsteplass på Billboards klassiskliste da den ble gitt ut i 2007.

BBQ-saus på ribba Nå er det ingen ny plate å selge, men en ny idé: Sissels gospeljul.

Forsterket med en vokal gospeltrio fra New York blir det vanskelig å stå helt stille foran der i fin kjole og synge pompøse julesanger på gamlemåten.

Sissel rister løs, blåøyd duvende rundt i en sangtradisjon der det er mer glede, mer fart og mer moro.

Her er det lite pinnekjøtt, det blir barbecuesaus på ribba, coleslaw i stedet for surkål, og varsomme injeksjoner av baptistkirke og allsangvennlighet også i det mest obligatoriske norske julekonsertrepertoaret.

Drar ned snittet Muligens kommer denne gospelvendingen litt brått på for hennes godt voksne publikum, og de oppfører seg ikke akkurat som en baptistmenighet i den flotte teatersalen. Men det funker forbausende godt rent musikalsk. Hun juler til «Amazing Grace» akkurat passe mye, gospelkoringene løfter selv de trausteste innslagene på settlista.

Når New York-trioen med Darryl Tookes i spissen (han omtaler henne konsekvent som «Sizzle») tar over «Jul med din glede» på kalkulert sjarmende amerikansk-norsk, kan pensjonistene i salen mimre tilbake til Deep River Boys og underholdningsprogrammer fra rikskringkastingens spede begynnelse. Med sine 44 år trekker Sissel aldersgjennomsnittet godt ned her.

«Sissel i Memphis»? Et par virkelige høydepunkter: Når Sissel sneier innom countrysoul på Elvis' «Crying In The Chapel» - der sitter man plutselig og drømmer om et framtidig comebackalbum, «Sissel i Memphis». Eller når man ser gitarist Børge Pettersen Øverleirs smil når de raser gjennom Paul Simons gospeleksersis «Gone At Last» - mer moro enn dette får ikke norske proffmusikere i julekonsertsesongen.

Og sjelden har de hatt det mer moro i bakgrunnen av Sissel Kyrkjebø.