Innestengt i litterære rom

Årets gullpalmevinner er både eksepsjonelt pratsom affære og en film det er langt lettere å beundre enn å like.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

FILM: Etter årets filmfestival i Cannes var det en utbredt oppfatning at Xavier Dolans «Mamma» var blitt snytt for Gullpalmen, og når Nuri Bilge Ceylans vinnerfilm «Vintersøvn» nå omsider har funnet sin vei til norske kinoer er det lett å si seg enig. Når man ser på hvor forskjellige filmene er, er det også tilsvarende lett å konkludere med at Ceylan representerte det trygge valget. For der Dolans film — som har norgespremiere første juledag — er eksperimentell, uforutsigbar og nærmest manisk-depressiv i sin dramatiske struktur, er  «Vintersøvn» utpreget tradisjonell, langsom og litterær.

Patriarken demonteresFilmen utspiller seg i et fjellområde i det østlige Tyrkia, hvor den pensjonerte skuespilleren Aydin driver det pittoreske Hotel Othello i en uthulet fjellknaus. Aydin har arvet både hotellet og en rekke andre eiendommer etter sin far, og ser på seg selv som en godmodig patriark som hersker over lokalsamfunnet med en rettferdig, usynlig hånd. Den velstående hotelleieren vier sin ledige tid til å skrive overbærende spalter for en liten lokalavis, hvor han gang på gang vender tilbake til spørsmålet som opptar ham mest — nemlig hvorfor ikke alle andre kan utvise samme nivå av diskret borgerlig sjarm som ham selv.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer